Launch control €225,-
Launch control is een elektronisch onderdeel voor voertuigen dat de bestuurder in staat brengt om op de snelst mogelijke manier weg te rijden. Het werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de Formule 1. Het is momenteel een optie op BMW's uitgerust met een SMG-versnellingsbak, maar ook bij andere merken.
More videos on YouTube
De procedure klopt:in sport+,automaatpook in S,rem volledig indrukken,plankgas tot over het drukpunt(kickdown). Er zou dan een launch control vlag moeten verschijnen en dan binnen de 3 seconden voet van de rem halen.
BMW geeft aan de nieuwe functie toe te voegen aan de achtbak van de BMW 1-, 3-, en 6 Serie. Ook de M-modellen en de zespitters in de Z4 zijn vanaf de zomer in EU6-spec uitgevoerd.
Rem intrappen, gas tot door de kick down en dan binnen ik dacht drie seconden voet van de rem, zodra het vlaggetje in beeld staat weet je dat de launch control actief is.
De motor weet dat de overbrenging bij actieve Launch Control het toerental zal laten zakken tot 5.000 t/min, het vooropgestelde toerental voor de tweede versnelling. De motor zuigt lucht naar binnen. En blaast lucht naar buiten. De elektrische motor levert eveneens zijn maximumkoppel.
Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.
De beste manier om het te oefenen, is op een licht stukje bergop, met je zadel voldoende hoog en in een makkelijke versnelling. Dan moet je enkel nog dat voorwiel in de lucht krijgen. Dat doe je door je borstkas naar beneden te brengen, plots je bovenlichaam naar achteren bewegen en tegelijk accelereren.
Wel zo veilig. Eerst wordt de juiste zithouding uitgelegd: beetje naar achter zitten, twee vingers op de koppeling, vingertje gestrekt op de voorrem, knieën stevig tegen de tank klemmen, enkels tegen de motor drukken en vooral je voet altijd op de achterrem houden. Dit wordt er gedurende de gehele dag ingedrild.
Traction control (TRC)
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het is officieel, vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen voorzien zijn van ABS. Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op motoren. Al in 1985 werd ABS voor het eerst op motoren geïntroduceerd. De BMW K100 was de eerste motorfiets met ABS1. Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren wordt de motor onbestuurbaar.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Het Electronic Stability Program of simpelweg ESP is sinds 1 november 2014 verplicht in alle nieuwe auto's in Europa. Het is een veiligheidssysteem dat automatisch ingrijpt zodra het een stabiliteitsprobleem vaststelt.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
ABS werd in 1929 ontwikkeld door Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische ABS toegepast in auto's.
Omdat een hedendaagse auto vol zit met allerhande elektronica, heeft de dealer apparatuur waarmee hij snel kan bepalen waar de storing zit. Laat hem dus het defecte ABS-systeem repareren. Vervanging van de hydraulische pomp kost ongeveer € 1.200, inclusief montage en inlezen. Een regelunit (ECU) komt op circa € 225.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De minimumboete is 300 euro. Bestaat het vermoeden dat de rijder 'zijn acties mogelijk zal herhalen', dan mag de politie het voertuig (en rijbewijs + papieren etc) meteen in beslag nemen voor een duur van maximaal 72 uur. De maximumboete is 10.000 euro.
€1,119,00 Haal bij ons af!
Wil je je echt gaan richten op stuntrijden, dan is een 3 of 4 cilinder motor een goede keuze, vooral omdat deze ook op stationair toerental erg sterk zijn. Maar als beginner kun je ook met een 1 of 2 cilinder perfect uit de voeten, deze motoren hebben vaak veel koppel waardoor ze makkelijk op het achterwiel gaan.