Start dus de motor, maar hou je rechtervoet nog even in bedwang.Laat de motor minstens tien tellen stationair draaien - Door de motor eerst rustig te laten draaien, wordt de olie door de motor gepompt en komt op temperatuur.
Bij koude temperaturen vermindert de startcapaciteit van uw batterij. Bij +25°C heeft uw volledig geladen batterij bij belasting zo'n 100% capaciteit. Bij 0°C biedt de batterij nog 65% capaciteit, en bij -18°C slechts 40% capaciteit. Oorzaak is dat de weerstand in de accu stijgt en het chemisch proces langzamer gaat.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Het devies: laat je auto een halve minuut tot één minuut warmdraaien en duik vervolgens de weg op. Tussen de vijf en vijftien minuten is je motor helemaal opgewarmd. We raden je daarbij aan om dat eerste kwartier niet te gaan scheuren, dat kan je motor niet aan én je wagen verbrandt hierdoor meer benzine!
Met koudstartstroom wordt aangegeven hoe snel een accu energie kan leveren, dit is vooral belangrijk bij het starten van een motor. De aanduiding van koudstartstroom wordt meestal aangegeven met EN CCA. Omdat in een accu een chemische reactie plaatsvind zal de stroomafgifte bij koud weer lager zijn.
De ideale temperatuur in de auto is zo rond de 20 graden. Als het buiten warm is, komt de airco dus al geroepen. Let er wel op dat het in de auto niet meer dan 5 graden kouder is dan buiten. Anders is de overgang te groot als u uit de auto stapt en kunt u duizelig worden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter.
Natuurlijk slijt een auto meer van (flink) hard rijden. Omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid moet je motor veel meer vermogen leveren. En dus kost dat ritje meer energie (dus ook brandstof) met een hogere sneljheid. En dat levert meer slijtage op.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
– Probeer alleen te duwen als jump start niet mogelijk is. Het duwen van een diesel is moeilijk, niet in het minst omdat de diesel niet zonder batterij kan voorverwarmen. Stappen auto aanduwen: 1 – Zoek eerst de helpers om de auto te duwen.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.