In 2021 gaven autobezitters gemiddeld 529 euro per personenauto uit aan onderhoud en reparatie. Bij een elektrische auto kwam dat gemiddelde bedrag voor onderhoud uit op 340 euro per jaar. Dat blijkt uit de vernieuwde BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2021, uitgevoerd door Multiscope.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
De meeste auto's hebben elke dertigduizend kilometer of iedere twee jaar een onderhoudsbeurt auto nodig, maar check altijd of dit bij jouw auto het geval is.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Nieuwe middenklasse duurst
Een kleine middenklasse komt op zo'n € 470,- per maand (€ 5.640 op jaarbasis) en de uitschieter is hier het middensegment met een maandelijks bedrag van maar liefst € 645.
Dit zal voor sommige mensen voldoende zijn. Voor de meeste mensen niet. Gemiddeld rijdt een Nederlander 13.000 kilometer per jaar. Zeker als u uw auto ook voor woonwerk verkeer en vakanties gaat gebruiken rijdt u al snel meer dan 5.000 kilometer per jaar.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Als u een auto gaat kopen, moet u het kenteken op uw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. Na de overschrijving bent u verantwoordelijk voor de motorrijtuigenbelasting, een WA-verzekering en de apk goedkeuring.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Jaarlijks of na 15.000 kilometer
Hoe vaak je wagen aan een onderhoudsbeurt toe is, hangt van verschillende factoren af. Hoe ouder je auto en hoe meer kilometers je rijdt, hoe sneller een onderhoud zich opdringt. Over het algemeen kunnen we zeggen dat een jaarlijkse onderhoudsbeurt altijd een goed idee is.
Gebruik de juiste olie voor een langere levensduur van je auto. Schone olie helpt de levensduur van je auto verlengen. Gebruik synthetische olie, ververs het en zorg dat er altijd voldoende olie in zit. Houd je aan een onderhoudsschema voor je auto door regelmatig klein onderhoud te doen.
Wat de kosten voor een grote beurt zijn, is afhankelijk van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto. Als we uitgaan van olieverversen, alle filters vervangen, bougies vervangen en een uitgebreide controle van schokbrekers, remmen en uitlaat moet u denken aan ongeveer € 300,- bij een Bovag garage.