Het is wel zo netjes om even te reageren als je aan hebt gegeven dat ze mogen bieden. Wie weet willen ze wel meer bieden als je gewoon even reageert met een kort mailtje dat het te laag is en zet je er een tegenbod bij.
Een andere reactie kan zijn: Geachte [klantnaam], Bedankt voor uw bieding op onze [MERK/MODEL]. Veel klanten van ons gebruiken het bieden op Marktplaats.nl om te ontdekken of de vraagprijs van een auto omlaag kan.
Er zijn trouwens ook maar twee opties, waarvan er eentje theoretisch is. De eerste uiterste prijs is de minimale prijs die ik graag wil ontvangen, en dat is €600 en de andere uiterste prijs is de maximale prijs die oneindig hoog is, maar die ik voor het gemak wel wil limiteren tot €600 miljoen miljard.
“De prijs is bespreekbaar.”
Zeg dus niets over de prijs en laat je bezoekers voelen dat er veel interesse is, door bijvoorbeeld verschillende geïnteresseerden tegelijk uit te nodigen. Op die manier zet je kopers aan om snel een goed bod te doen.
Zeg bijvoorbeeld: “Ik wil je graag een prijsindicatie geven. Maar dat kan ik pas doen als ik weet wat je precies nodig hebt.” Blijft iemand toch aandringen? Vraag dan waarom de prijs zo belangrijk voor hem of haar is.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Zie je op Marktplaats een stoel staan die nieuw €250 waard is, doe er dan geen bod op van €50. Dit is een zinloos bod en alleen maar vervelend voor de verkoper. Je kunt het beste een bedrag bieden dat tenminste 50% van de verkoopprijs bedraagt. Zo beledig je de verkoper niet en kun je in gesprek blijven over de prijs.
Dit kan telefonisch, schriftelijk, per e-mail of zelfs soms via de site van de verkoopmakelaar. Stuur ook altijd nog een mailtje met daarin je bod, zodat je het zwart-op-wit hebt staan. Heb je geluk, dan wordt het bod meteen geaccepteerd. Maar in de meeste gevallen doet de verkoper een tegenbod.
een door de overheid (of andere instantie) vastgestelde verkoopprijs. Beneden die prijs mag een product niet verkocht worden. Dient om de producent te beschermen tegen een te lage evenwichtsprijs als [..]
Wat zijn de regels van het bieden? Een bod is niet bindend. De adverteerder is niet verplicht om het hoogste bod te aanvaarden en hij mag een bod ook verwijderen. Ook als bieder mag je jouw bod weer intrekken.
"Wat wil je er minimaal voor hebben" wordt, in mijn ervaring, altijd gevolgd door een bod wat lager is dan wat jij net gezegd hebt er minimaal voor te hebben. Dat is een absoluut onzinnige manier van afdingen.
De hoogste bieder
Wat veel mensen niet begrijpen: op een vrije markt van vraag en aanbod is het niet de verkoper die de waarde van zijn product bepaalt. De waarde van een product is gelijk aan de prijs die de hoogste bieder bereid is ervoor te betalen.
De beste dag
"Dat is toch wel de zondag", antwoordt hij. "Dat is de dag waarop je de meeste kopers hebt. Maar daar moet ik wel een kleine kanttekening bij plaatsen: op zondag wordt er heel veel gezocht, maar is het aanbod ook groter. Veel mensen zijn in het weekend natuurlijk aan het opruimen.
In hun gebruikersvoorwaarden is opgenomen dat: “een bod op een product of dienst niet bindend is. Adverteerder is niet verplicht een dergelijk (redelijk) bod te accepteren. Indien een degelijk bod door een Adverteerder word geaccepteerd, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.
Volgens de regels van Marktplaats is een bod niet bindend en verplicht het niet tot aan- of verkoop. Dat geldt dus ook voor de verkoper. Die kan u zelfs zijn adres sturen (zodat u kunt komen kijken) en ondertussen met een andere koper een deal sluiten, zodat u voor niets komt.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
“Een hele makkelijke tactiek om toe te passen in bijvoorbeeld een winkel is het woordje 'zo' te gebruiken, en daarbij een stilte te laten vallen. Je gaat bijvoorbeeld een tv kopen die 495 euro kost. Herhaal dan eerst het bedrag en spreek dat heel langzaam uit.