Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen. Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Het is belangrijk dat je je V-snaar tijdig vervangt. Dit doe je om te voorkomen dat je v snaar scheurt en daardoor knapt. Als dit gebeurt kan er motorschade ontstaan en kun je ook niet meer verder rijden.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
vervang hem maar niet, een v-snaar gaat normaal ongeveer 15000 km mee...
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Vraag: Wat doet de V-snaar van een scooter eigenlijk? Antwoord: De v-snaar of ook wel een tandriem genoemd en is voor de overbrenging van energie van de motor naar het achterwiel. De scooter is continue variabel en heeft daarom geen vaste versnelling.
Re: motor starten zonder v-snaar/riem
edwinpol schreef: kan je de motor starten zonder v-snaar/riem? Ja, maar de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp e.d draaien dan niet. De ontsteking loopt dan dus op de accu, welke niet wordt opgeladen en je hebt geen koeling.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
Er zijn enkele situaties waarin de rollen moeten worden vervangen. Wanneer er andere onderdelen worden gemonteerd zoals een nieuwe uitlaat, is het in veel gevallen nodig om de rolletjes te vervangen. De rollen kunnen echter ook verslijten. Je kunt snel zien of je rolletjes versleten zijn.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Over het algemeen duurt een grote beurt zo'n 2,5 à 3 uur. Voor een grote scooter onderhoudsbeurt, klein of groot, dien je altijd een afspraak te maken. Onze medewerkers spreken met je af wanneer je scooter weer voor je klaarstaat. Bij een kleine beurt is het meestal mogelijk te wachten.
Tijdens een grote beurt voor je scooter zal de monteur bijvoorbeeld ook naar de lichten kijken, hij zal de kleppen stellen en de hele scooter nakijken op gebreken. Voor een grote beurt betaalt je gemiddeld €125 tot €225 dat ligt ook aan de grootte van de motor en het merk van de scooter.
Bij een Grote beurt wordt de scooter grondig nagekeken en worden de slijtagedelen één voor één gecontroleerd. Daarnaast worden alle bewegende delen opnieuw in het vet gezet en in de meeste gevallen de carburateur ultrasoon gereinigd.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven. Hedendaags beschikken alle auto's over stuurbekrachtiging en hebben ze een aircosysteem.
Vooral de lagers van de spanrol zijn onderhevig aan slijtage. Daardoor kunnen ze lawaai gaan maken. Als een spanrol dan niet op tijd wordt vervangen, loopt hij vast. Daardoor treedt direct zware motorschade op.