De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is zeker niet aan te raden. De kans is aanwezig dat dit op den duur voor meer klachten en defecten gaat zorgen. Bijvoorbeeld problemen met het roetfilter. Ook zal de auto tijdens de APK-keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
De meeste EGR-kleppen gaan ongeveer 10 jaar mee, maar in sommige gevallen zal de klep eerder stuk gaan of schoongemaakt moeten worden. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebruik van vervuilde brandstof, het rijden van veel korte ritjes of te snel optrekken.
Het uitschakelen levert brandstofbesparing op, minder vervuiling in de motor, efficiëntere verbranding en minder onderhoudskosten. Als de EGR klep niet goed meer werkt, hij is defect of is vervuild en kan hierdoor niet goed openen of sluiten kun je bijvoorbeeld de EGR klep reinigen of fysiek vervangen.
De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
Door in de motorcomputer (ECU) de EGR softwarematig weg te schrijven kunnen wij voor jou de EGR in veel gevallen 100% softwarematig uitschakelen. Hierdoor zijn alle voorkomende EGR problemen of storingen permanent uitgesloten. De voordelen van uitschakelen: Vervanging of reiniging van de EGR is definitief uitgesloten.
Nochtans kan iedereen de EGR-klep reinigen! Bij een slechte werking hoopt roet- en koolaanslag zich na verloop van tijd op en verstopt uiteindelijk de EGR-klep. De prestatie van uw motor neemt af, u ziet meer zwarte rook en uw verbruik neemt toe!
Om problemen door vervuiling van de EGR-klep te voorkomen is het handig om hiervoor een additief te gebruiken. Wanneer u de Lindemann Diesel Boost regelmatig of bij iedere tankbeurt toevoegt houdt u de motor en het hele brandstofsysteem schoon en top conditie.
Hoe test je een EGR klep
Een handbediende vacuümpomp kan worden gebruikt als drukmeter om de vacuümtoevoer van de klep te controleren. Deze wordt aangesloten op de toevoerleiding van de EGR-klep. De huidige onderdruk wordt aangegeven terwijl de motor draait.
De materiaalkosten voor een nieuwe EGR-klep liggen vaak tussen 50 en 350 euro. In uitzonderlijke gevallen kan de prijs oplopen tot 700 euro. De vervanging duurt meestal tussen een half uur en vier uur.
Afdoppen ( het afsluiten door middel van een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) is alleen nodig als de EGR klep dusdanig kapot is dat wij deze softwarematig niet meer kunnen dichtzetten.
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast. De EGR zit gemonteerd aan de uitlaatzijde van het motorblok. Vanaf het uitlaatspruitstuk loopt er een dikke metalen leiding naar de EGR-koeler.
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide.
Bij granulaat reiniging reinig je vervuilde in- en uitlaatkleppen met een speciaal granulaat dat een specifieke korreling en geometrie heeft. Dit granulaat gebruik je om de verontreinigingen van de kleppen en uit de kanalen te stralen.
Een vervuild gasklephuis is de meest voorkomende oorzaak. Het gasklephuis krijgt veel te maken met verschillende dampen en gassen die uit de motor komen. Hierdoor kan het gasklephuis vervuild raken met alle gevolgen van dien. Je kunt een gasklephuis reinigen met een gasklep reiniger.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
De regelklep van de verwarming is meestal in de buurt van de firewall gemonteerd en fungeert als de klep waarmee koelmiddel van de motor naar de verwarmingskern kan stromen, die zich aan de binnenkant van het voertuig bevindt.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Ford de emissies niet passeren.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto's, -bestelauto's, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto's 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Opel Zafira de emissies niet passeren.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Volkswagen Polo de emissies niet passeren.