Kosten: De kosten van een fietsaccu test is €29,95. Koopt u na de test een nieuwe accu dan worden de testkosten niet doorberekend.
Voor het testen van accu's hebben wij speciale accutesters. Deze apparaten meten hoe de accu wordt opgeladen en ontladen. Wil je weten hoeveel capaciteit jouw accu nog heeft? Maak dan een afspraak voor een accutest.
Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Bij revisie van een e-bike accu worden de oude cellen van deze batterij vervangen door nieuwe. De behuizing waarin de accucellen zich bevinden, kan daarna gewoon nog een ronde mee. Het is van belang dat de nieuwe cellen van goede kwaliteit zijn. De capaciteit/actieradius van de accu kan dan zelfs iets worden vergroot.
Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
De kosten van het reviseren van een fiets accu liggen meestal tussen de €250 en €600. Deze bedragen om te reviseren zijn soms wel hoger dan de nieuwprijs van de accu zelf. Het aanschaffen van een nieuwe accu is dan ook bijna altijd voordeliger dan het reviseren van uw oude accu.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen.
Een batterij té lang of vol opladen kan namelijk schadelijk zijn voor de levensduur en kwaliteit van uw batterij. Dit wordt vaak overladen genoemd. Ga dus nooit lang van huis weg wanneer u uw fietsbatterij aan de oplader heeft liggen en laadt uw batterij niet 's nachts op wanneer u slaapt.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 16 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger (24 cent). Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
Heeft de fiets meer dan 10.000 kilometer gereden, dan weet een koper dat de kans aanwezig is dat er op korte termijn grote uitgaven aankomen. Dit zal invloed hebben op de vraagprijs. Mocht er tijdens het onderhoud van de fiets al materiaal vervangen zijn, dan is het goed daarvan de bonnen te overleggen.
De meeste fietsenmakers beschikken over een speciale tester waarmee ze accu's kunnen uitlezen. De test wijst de accuconditie exact uit.
Een fietsaccu kan niet zomaar uit het niets ontbranden. Er is dan ook geen reden tot paniek voor mensen die in het bezit zijn van een elektrische fiets. In de gevallen dat de fietsaccu ontbrandt, wordt dit veroorzaakt door kortsluiting in de fietsaccu.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Servicebeurt elektrische fiets
Dan wordt er na elke 2.500 kilometer een servicebeurt aangeraden. Bij een servicebeurt van je elektrische fiets, wordt er naar verschillende aspecten gekeken. Zo worden de remmen, spaakspanning, kettingspanning, bekabeling en bandenspanning gecontroleerd en indien nodig juist afgesteld.
Het is daarom het beste om de accu bij kamertemperatuur te bewaren en pas op de e-bike te plaatsen wanneer je op weg gaat. Als het rijden in de winter te koud voor je is, kun je de accu het beste bewaren bij een temperatuur tussen 10 en 20 graden Celsius en het laadniveau tussen de 50 en 80 % houden.
Het testen van een elektrische fietsaccu is vrij eenvoudig. Met een goede multimeter op je kunt u gemakkelijk de algemene gezondheid van je controleren.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Moet ik mijn accu altijd helemaal leeg rijden? Nee, juist niet. bij oude typen batterijen was er vaak wel sprake van dat de accu 'lui' werd als je deze niet leeg reed, maar bij Li-ion accu's geldt dat geheugen effect niet. Sterker nog, de accu slijt sneller als je deze keer op keer leeg rijdt.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Normaal gesproken zou de levensduur van een auto accu op 5-6 jaar moeten liggen. Door een te diepe ontlading wordt de levensduur verkort. U kunt zelf veel doen om de status van de accu te controleren en de levensduur te verlengen. Het voortijdig moeten vervangen van de auto accu is namelijk ook niet goedkoop.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.