Thuis laden goedkoopste
Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
In het kort
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Vergelijkt u de kosten per liter vervolgens met de elektrische auto, rijdt een elektrische auto in vergelijking met diesel in feite 1 op 47. Vergelijkt u het met benzine, dan loopt dit zelfs op tot 1 op 59, mits u een eigen laadpaal hebt.
Thuis opladen in het stopcontact zonder laadpaal: 8 à 10 uur
Als we de sportieve en duurste modellen even buiten beschouwing laten, kunnen we stellen dat de meeste elektrische wagens na 8 tot 10 uur opgeladen zijn op eender welk stopcontact van 230 V.
Een thuisbatterij kan een interessante oplossing zijn om de elektriciteit die u overdag produceert op een later ogenblik te gebruiken. Een batterij zorgt ervoor dat u minder stroom van het net moet afnemen op momenten dat uw zonnepanelen geen of te weinig stroom produceren. Zo kan u dus uw zelfverbruik verder verhogen.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij.
De modellen die momenteel op de markt zijn, hebben een gemiddelde levensduur van ongeveer 2800 tot 10000 cycli en gaan dus zo'n 10-20 jaar mee. Kijk dus zeker ook naar de hoeveelheid elektriciteit die een batterij kan opslaan over zijn hele levensduur. Hoe groter ze is, hoe kleiner de investering per gestockeerde kWh.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Laden doe je bij voorkeur op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt namelijk zo'n 5 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.