Je post door laten sturen door PostNL kost €5,90 voor 2 weken. Gebruik je de service langer, dan wordt de prijs per week lager. Zo betaal je voor een half jaar €1,70 per week. PostNL heeft ook een tijdelijke doorzendservice.
3 maanden - online aanvraag: € 27,20. 3 maanden - aanvraag via Postkantoor: € 30,00. Verlenging met 3 maanden, tot maximaal 24 maanden: € 25,20.
PostNL biedt een gratis service aan waarbij jouw nieuwe adres in één keer wordt doorgegeven aan de door jou gewenste bedrijven en instanties. Denk hierbij aan bijvoorbeeld internetproviders, verzekeringsmaatschappijen, maar ook huisartsen en kinderdagverblijven.
Met de doorzendservice kun je je post tijdelijk laten bezorgd op een ander adres. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. We kunnen je post ook doorsturen naar het buitenland, dus als je wilt ontvang je je post gewoon op je vakantieadres.
Weet u het adres van de vorige huurder? Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de enveloppe aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont.
Je kunt de post terugsturen naar de afzender. Dit doe je als volgt: Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.
Heb je 4 tot 6 weken voor de verhuizing je adreswijziging aan alle instanties en bekenden doorgegeven, dan kan er weinig misgaan. Maar voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om je post een tijdje door te laten sturen naar je nieuwe adres. Lees onze Eerste indruk van de doorstuurservice van PostNL.
Ga je verhuizen (of ben je net verhuisd)? Met de verhuisservice zorgen wij ervoor dat je post automatisch op je nieuwe adres wordt bezorgd. Als je wilt geven we je adreswijziging ook meteen door aan andere bedrijven en instanties.
En verzendt iemand een pakket naar je toe? Ook dan kan je ervoor kiezen om het te laten bezorgen bij één van onze PostNL-punten. De verzender kan het pakket online frankeren en kiest daarbij voor het versturen naar een PostNL-punt.
De abonnementskosten van een postbus zijn € 230 per jaar excl. btw (€ 278,30 incl. btw). Daarnaast betaal je een eenmalig starttarief van € 42 excl.
Met een postbus heb je een persoonlijk postadres buiten je kantoor of huisadres. De postbus is altijd gevestigd op een PostNL-locatie en al vanaf openingstijd beschikbaar. Op de meeste locaties is dit al vanaf 8.00 uur. Dat is eerder dan wanneer u de post op uw eigen adres laat bezorgen.
Post scheiden van post thuis
Een belangrijke reden van het gebruik van een postbus is de wens om bepaalde post te scheiden van privé post. Denk hierbij aan de beheerder van een stichting of vereniging van eigenaren.
Zo moet je bijvoorbeeld je verhuizing regelen, je opstal- en inboedelverzekering opzeggen bij je verzekeraar en op de datum van overdracht de meterstanden noteren.
Dat kan zodra uw nieuwe adres in Mijn toeslagen staat. Dat is meestal 1 tot 5 werkdagen nadat de gemeente uw verhuizing heeft verwerkt.
Na uw verhuizing heeft u acht werkdagen de tijd om uw nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats. Doet u dat niet of te laat, dan kan de gemeente u hiervoor beboeten. U kunt langsgaan bij de dienst bevolking, maar u mag de adreswijziging ook schriftelijk, per fax of elektronisch melden.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-locatie. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Het beste antwoord
De brief kun je nergens ophalen, je zult moeten wachten, totdat de postbode je bij hem in de bus stopt. Brieven worden in het sorteercentrum allereerst gesorteerd op postcode. Vervolgens gaan ze per straat op de stapel en legt de postbode ze op volgorde van huisnummers, om ze te kunnen bezorgen.
Het is een ieder verboden ongeopende post welke niet voor hem of haar bedoeld is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post gericht is.
De meestvoorkomende redenen om een brief terug te sturen zijn: De brief is niet gefrankeerd. De brief is te weinig gefrankeerd. Op de brief staat een fout adres.
Retour afzender
Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.
Geadresseerde reclame en folders stoppen
U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven (sectoren) wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven.