Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.
Met het juiste gereedschap en veel ervaring duurt het vervangen van een wiellager ongeveer een uurtje. Als de ophanging echter volledig verroest is en een roestoplosmiddel eerst in moet werken, kan het ook twee keer zo lang duren.
Met een defect voorwiellager mag je zeker niet verder rijden dan tot het punt waar je een verantwoorde stop kunt maken. Dit kan de eerstvolgende parkeerplaats zijn maar ook de vluchtstrook. Als je lager defect is kan door het metaal op metaal contact de temperatuur binnen de remtrommel of remschijf enorm oplopen.
Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
U vraagt hoelang standaard een wiellager meegaat. Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Iedere auto heeft vier wiellagers: aan elk wiel één.
Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.
Conische wiellagers vervangen
Met de remreiniger en een doekje verwijder je het vet van de lager, dat werkt net iets prettiger. Haal nu de splitpen uit de moer en maak de moer los. Nu kun je de moer losmaken en verwijderen. In principe zou je nu de trommel los moeten kunnen halen.
De wiellager bevindt zich in de wielnaaf waaraan het wiel en de band zijn bevestigd. Op deze naaf rust ook het gewicht van de auto terwijl deze rijdt. Omdat hierin ook vet zit draait alles zonder wrijving op een goede manier.
Artikel 49. De speling van wiellagers of hun opsluiting mag niet zodanig zijn dat de bewegingsmogelijkheid meer bedraagt dan 0,5% van de afstand van de hartlijn van de as of astap tot het meetpunt, zoals weergegeven in figuur 13.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. Een wiellager zorgt dat het wiel vrij kan draaien en dat er niet constant gesmeerd hoeft te worden tijdens het rijden zoals bij oude koetsen. Het is altijd een samenstelling van kogellagers al dan niet met een kegellager.
Een lager (leger, asblok, kussenblok, draagpot) is een machine-onderdeel waar een as of astap in draait. Een belangrijke taak van een lager is het verlagen van de wrijving tussen de verschillende onderdelen. De beweging is meestal een rotatie maar kan ook een lineaire beweging zijn.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Het smeermiddel vormt een smeerfilm tussen de rollende en glijdende oppervlakken van het lager. Hierdoor wordt metallisch contact en dus slijtage ook onder hoge belastingen voorkomen.
Een van de meest voorkomende toepassingen is het handhaven van het axiale evenwicht, dat wordt bereikt met meerdere kegelrollagers langs een as of as. De conische lagers zullen de belastingen gelijkmatig verdelen wanneer ze goed zijn uitgelijnd, waardoor de slijtage van de onderdelen tot een minimum wordt beperkt.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.
TKT! c3 lagers zijn voldoende op jou setup (eigenlijk op elke setup) c3 lagers zijn belastbaar tot 15k. En dat draait een scoot gewoon weg niet. C4 lagers kan je wel gebruiken bij de hoogtoerige setup's de aan getunde evo's speed's manston enz.
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
Voor de meeste lagers is het smeermiddel LGMT 2 of LGMT 3 de beste keus. LGMT 2 is bijvoorbeeld geschikt voor wiellagers van auto's, transportbanden, industriële ventilatoren en kleine elektromotoren. LGMT 3 is geschikter voor lagers met d groter dan 100 mm, een verticale opstelling of rotatie van de buitenring.
WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
Een aangename temperatuur in scholen ligt tussen 18 en 22°C. Vanaf 25°C neemt de behaaglijkheid af en wordt het prestatievermogen minder.