Moet u de boot eerst nog laten registreren/inschrijven bij de RDW, omdat deze nog niet bekend is in Nederland? Dan kost dit eenmalig 54 euro.
Wat kost het registreren (teboekstelling) van een boot of schip? Als uw boot of schip in Nederland ligt, betaalt u 460,- voor de registratie. Daarvoor inspecteert een inspecteur van het Kadaster het schip en brengt een brandmerk aan.
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Kosten en wijzigingen registratie
De eerste online registratie van de snelle motorboot kost bij de RDW in 2021 €55,90. Zorg ervoor dat dit bewijs tijdens het varen altijd aan boord aanwezig is. Als je tijdens een controle niet in staat bent om het registratiebewijs te kunnen tonen dan kost dit maar liefst € 95.
Kan ik een vaartuig op naam zetten zonder (geldig) vaarbewijs? Plezierschepen die niet harder gaan dan 20 kilometer per uur hoeven niet op naam te worden gezet. Betreft de lengte ook niet meer dan 15 meter, dan is het mogelijk deze schepen zonder vaarbewijs te besturen.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Als u een motorboot, waterscooter of jetski koopt, moet u de boot registreren bij de RDW. Bestaande boten staan vaak al geregistreerd, in dat geval moet u de registratie op uw naam overschrijven.
Een boot registreren is belangrijk als je wilt varen met een boot op nationaal en internationaal water. Door je boot te registreren, weet je zeker dat je welkom bent in ieder land en voorkom je problemen met de autoriteiten.
Volgens het binnenvaartpolitiereglement (bpr) mag een klein motorschip niet deelnemen aan de scheepvaart indien deze niet is voorzien van een naam of een kenspreuk (kreet, leus, zinspreuk). Dit moet zijn ingevoerd in goed leesbare onuitwisbare letters en/of cijfers.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Het verkoopcontract bevat altijd de volgende elementen: naam, voornaam en volledig adres van de verkoper(s) en de koper(s), datum, prijs, beschrijving van het vaartuig/de motor en de handtekening van alle contractanten.
Als eigenaar van een snelle motorboot of waterscooter ben je verplicht om je vaartuig te registreren. Na registratie ontvang je een registratiebewijs. Het registratiebewijs ontvang je in de vorm van een pasje. (creditcard formaat).
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Wilt u met een registratienummer informatie over een boot of schip en de eigenaar opvragen? Met Eigendomsinformatie schip krijgt u informatie uit onze register, zoals de naam van de eigenaar en motorgegevens.
De CIN-code of Hin-code is een uniek identificatienummer van uw boot. Tegenwoordig wordt die ook wel de WIN-code genoemd. Veel mensen overigens, gebruiken nog steeds de namen bouwersplaatje of rompnummer. U kunt deze code zien, als het chassisnummer van uw schip.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Wat moet je meenemen aan boord? Wanneer je een boot bestuurd waar geen vaarbewijs voor nodig is en alleen wordt bestuurd op de binnenwateren is het niet verplicht reddingsvesten, brandblussers etc. aan boord te hebben. Zelfs peddels en een anker is niet verplicht, dit kan overigens enorm handig zijn.
Wanneer je volledig afgezonderd van de vaarroutes, ergens op de binnenwateren van Nederland voor anker gaat, is een ankerbal niet verplicht. Toch raden we aan om hem ook dan te hijsen. Een ankerbal behoort dus tot de standaard uitrusting van je schip.