Start je apparaat opnieuw op. Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Klik op Start en Instellingen .Selecteer Netwerk en internet .Schuif Wi-Fi naar Aan en klik vervolgens op Wi-Fi om de lijst met beschikbare netwerken te bekijken.
Probeer eerst je telefoon uit en aan te zetten zodat deze opnieuw kan verbinden met een netwerk in het buitenland. Heeft het uit en aanzetten niet geholpen? Dan kan het zijn dat er een instelling verkeerd staat op je telefoon. Staat bijvoorbeeld vliegtuig modus aan?
Draadloze telefoons, magnetrons, babyfoons, draadloze speakers, monitoren en videozenders die werken met een bandbreedte van 2,4 GHz of 5 GHz kunnen storing veroorzaken in een Wi-Fi-netwerk. Als het probleem blijft optreden, kunt u proberen de frequentieband van de router in te stellen op 5 GHz of 2,4 GHz.
Probeer een tijdelijk netwerk op te zetten met een mobiele telefoon, een ander apparaat (met hotspotfunctie) of een draadloze router. Als het apparaat het draadloze netwerk kan vinden, vermoedt u een routerfout of een probleem met de routerinstellingen. Controleer de router en modem en eventuele kabels.
Één daarvan is de optie om automatisch je wifi te laten inschakelen. Dit gebeurt als je in de buurt bent van een bekend wifi-netwerk. De optie is te vinden via Instellingen > Wifi > Wifi-voorkeuren. De wifi wordt weer ingeschakeld bij netwerken van 'hoge kwaliteit.
De knop zit vaak op de achterkant van de router op een plek waar je makkelijk bij kunt komen. Op het moment dat je met een apparaat verbinding wilt maken met het netwerk druk je op de WPS knop. Zo maakt jouw apparaat automatisch verbinding met de router en kun je gebruik maken van het internet.
Het probleem kan het gevolg zijn van verschillende factoren, zoals een gebrek aan netwerkconnectiviteit, intermitterende of onstabiele netwerkomstandigheden, of een over het algemeen goede internetverbinding die om de een of andere reden de mailserver van uw specifieke provider niet kan bereiken.
Klik op Start en Instellingen . Selecteer Netwerk en internet . Schuif Wi-Fi naar Aan en klik vervolgens op Wi-Fi om de lijst met beschikbare netwerken te bekijken. Schuif Wi-Fi naar Uit om Wi-Fi uit te schakelen.
Controleer of uw gsm compatibel is met het netwerk op uw bestemming (2G/3G/4G). Sommige operatoren in het buitenland hebben geen 2G-netwerk meer. Als uw gsm nog van een oudere generatie is, bestaat de kans dat u geen verbinding kan maken met het 3G/4G-netwerk.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
Zo werkt het. Bij veel Android-apparaten kun je de netwerkinstellingen vaak bij de algemene instellingen vinden (via de Instellingen-app of het tandwieltje rechtsboven in je scherm in je notificatiescherm). Daar vind je vermoedelijk de optie Netwerk en internet en de optie Opnieuw instellen of iets wat daarop lijkt.
Een verborgen wifinetwerk is een netwerk waarvan de naam niet wordt uitgezonden. Om verbinding met een verborgen netwerk te kunnen maken, moet je de naam van het netwerk, het type draadloze beveiliging en indien nodig de modus, de gebruikersnaam en het wachtwoord weten.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'. Sommige telefoons kunnen de wifi-verbinding delen via tethering.
In de meeste gevallen kun je de optie voor het resetten van netwerkinstellingen vinden bij Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten > opties-symbool > Netwerkinstellingen resetten, of bij Instellingen > Mobiele netwerken > Stel gegevens opnieuw in.
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Dit kan ervoor zorgen dat het signaal van uw wifi wordt verstoord. Zeker als de apparaten op dezelfde frequentie zitten. Dit kunnen uw smartphone, smart-tv, chromecast, babyfoon, bluetooth apparaten, een draadloze deurbel en sommige magnetrons zijn. Zelfs led-verlichting kan de oorzaak zijn van uw slechte verbinding.
Klik op Start > Instellingen > Netwerk en internet > Status (of Wifi) > Adapteropties wijzigen. Je komt dan uit op netwerkverbindingen. Dubbelklik op de verbinding waarvan je het automatisch verbinden wilt uitschakelen.