Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Daarvoor dient u, naast eventuele brandstofkosten en rest-BPM (zie hieronder), rekening te houden met de €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 excl. BTW kosten voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
De totale import inclusief transport duurt ongeveer drie weken. Vanaf dat moment kun jij met je nieuwe auto met nieuw kenteken de weg op.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Belgische auto invoeren bij het RDW
Je mag de Belgische import-auto pas echt gebruiken als er een Nederlands kenteken op zit. Een Nederlands kenteken aanvragen doe je bij de RDW (Rijksdienst voor hetWegverkeer). Een Belgische auto invoeren kan bij het dichtstbijzijnde RDW keuringsstation.
In België moet u het voertuig eerst fiscaal aangeven en technisch laten keuren, daarna laten verzekeren en – als u het voertuig in het verkeer brengt – inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
U kunt dus ook een uit Duitsland te importeren auto in een Financial Lease of private finance constructie rijden. U kunt de te leasen import-auto tot maximaal de aanschafprijs exclusief BTW financieren voor Financial Lease en inclusief BTW voor private finance (privé financiering).
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.