Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl.BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto. Van dit bedrag is 98,13 vrijgesteld van BTW. Over de overige 40,92 wordt 21% BTW berekend.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
Een Nederlands kenteken aanvragen doe je bij de RDW (Rijksdienst voor hetWegverkeer). Een Belgische auto invoeren kan bij het dichtstbijzijnde RDW keuringsstation. Maak je gebruik van ons 'doe het samen' pakket dan voeren wij de auto voor je in. Wij doen dit doorgaans binnen één werkdag na aflevering bij ons.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een auto kopen in België kan een goed idee zijn, als je je goed inleest. Over het algemeen zijn de auto's in dit land een stuk goedkoper. Het verschil tussen de autoprijzen wordt goed merkbaar als je kijkt naar de auto's uit luxere klasse.
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
De Nederlandse BPM is afhankelijk van de uitstoot en bij de snellere modellen lopen deze bedragen flink op. Daarom zijn de prijzen in Nederland hoger dan vrijwel overal in Europa. In België bestaat de BPM niet.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Wanneer jouw geïmporteerde auto op Nederlandse bodem staat, moet je deze invoeren bij de RDW / Douane. Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%.Is uw aankoopbedrag € 150 of meer?Dan betaalt u ook invoerrechten.Reken op 0 tot 17% invoerrechten.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €139,05 kosten voor RDW leges, recycling, tenaamstelling en ca.€39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Antwoord van Jos. U heeft een vraag over het op naam zetten van een Belgische auto. Het Belgische kenteken is persoonsgebonden en kunt u het kenteken als niet ingezetene toch niet op naam zetten.
Voor auto's is dit 21% over de netto aanschafprijs. Dit betaal je ongeacht of je de 19% al in het buitenland hebt betaald.
Over het algemeen geldt: binnen de milieuzone zijn dieselauto's van voor 2009 en benzineauto's van voor 1992 verboden. Dit blijft zo tot einde 2024, daarna worden de regels strenger. Om te bepalen of je auto de lage emissiezone binnen mag, wordt gekeken naar de euronorm van de auto.
het complete originele buitenlandse kentekenbewijs (wij nemen dit in, maak een kopie voor uw BPM-aangifte) uw legitimatiebewijs (kijk hiervoor bij Legitimeren) Certificaat van Overeenstemming (CVO). Dit document is niet verplicht om mee te nemen.
De Bugatti Chiron L'Ébé (4.064.477 euro)
Dit is de allereerste auto in Nederland met een nieuwwaarde van meer dan 4 miljoen en breekt daarmee het record van duurste auto op Nederlands kenteken. In maart 2022 werd er nog een Chiron geregistreerd met een nieuwwaarde van 3.622.222 euro.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Das Import is een betrouwbare, professionele organisatie met goede referenties en ruim vijftien jaar ervaring op het gebied van auto import.
Vaak vragen mensen zich af of de wegenbelasting in bij onze zuiderburen wellicht goedkoper is en hoe het nou eigenlijk allemaal zit in België . Zoals we in Nederland wegenbelasting kennen, kent België "verkeersbelasting". Behalve het verschil in naam is er niet heel veel verschil wat betreft deze belasting in België.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
De regio waar u woont, het type en gewicht van de auto, soort brandstof en de mate van milieuvervuiling door uw auto, spelen een rol in de bepaling van hoogte van de wegenbelasting. De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting per maand liggen tussen de € 20,- en € 60,-.