Die treinen voor kortere reizen zijn onrustiger: meer stops, instappers en staanplaatsen. De stiltezones worden stap voor stap verbeterd. Zo plakte NS in het begin twee pictogrammen ('stilte' en 'verboden te bellen') boven de schuifdeuren en matte stickers met de 'S' van stilte en silence op de ramen.
In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
Waarom bevindt een stiltezone in een dubbeldekker zich altijd bovenin? Omdat je anders last hebt van de voetstappen van de 'bovenburen'.
Bijna alle dieseltreinen in Nederland zijn van het bedrijf Arriva. Een andere manier is dieselelektrisch, waar er stroom opgewekt wordt met een soort generator. De generator loopt op diesel, maar de trein rijdt dan op elektriciteit. Er is hierbij dus geen bovenleiding nodig.
#5 De definitie van een stiltecoupé
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.
Het proefproject startte eind januari. Treinen op het traject Eupen-Oostende en Brussel-Luxemburg kregen een stiltezone, waar reizigers wordt aanbevolen 'niet hardop met elkaar te praten of te telefoneren, het volume van hoofdtelefoons of oortjes niet te luid te zetten en om mobiele telefoons op stil te zetten'.
De Intercity's en Sprinters hebben een aantal voorzieningen in de trein. Bijvoorbeeld wifi, toiletten en speciale stilte- en werkzones.
De maximumsnelheid in een station bedraagt 160 km/u. Echter, er wordt aan de reizigers aangekondigd om afstand te nemen van de boord van het perron wanneer een passerende trein nadert.
Het tractiestuur, tractiewiel of commandowiel is een instrument dat zich in de cabine van een locomotief of stuurstandrijtuig van een elektrische trein bevindt. De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal.
Een blokkenrem is een soort remsysteem dat bij treinen gebruikt wordt. Bij een blokkenrem worden een of meer gietijzeren blokken tegen het loopvlak van het wiel gedrukt. De wrijving levert remkracht op, waardoor de trein vertraagt.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Je telefoon of laptop opladen tijdens een treinreis; over zes jaar is het mogelijk. Staatssecretaris Mansveld heeft met de NS afgesproken dat alle eerste- en tweedeklascoupés van nieuwe intercity's en sprinters vanaf 2021 stopcontacten krijgen.
In Nederlandse treinen waren de stoelen van de eerste klas tot het begin van de eenentwintigste eeuw vrijwel altijd blauw en de stoelen van de tweede klas rood. Daarna werd dat precies andersom: rode stoelen in de eerste klas en blauwe in de tweede.
Het biedt een moment van ontsnapping aan de constante stroom van gedachten en zorgen die ons kunnen overweldigen. Door meer tijd in stilte door te brengen, kunnen we onze geest tot rust brengen en innerlijke vrede ervaren. Stilte kan ook een belangrijk hulpmiddel zijn bij het omgaan met stress, angst en depressie.
Aan de buitenkant en binnenin de trein staan de cijfers 1 en 2. Hieraan kan je zien welk deel van de trein bij de 1e of de 2e klas hoort. In de 1e klas zijn de stoelen groter. Om in de 1e klas te mogen zitten heb je een duurder kaartje nodig.
Stilte zorgt voor het kalmeren van het brein en het lichaam en heeft juist het omgekeerde effect. Dagelijks 2 uur stilte zorgt voor vernieuwing van hersencellen in de hippocampus (het deel van de hersenen dat cognitie, geheugen en emotie aanstuurt).
De spoorwegen werden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar men links reed. Voor het ontwikkelen van de spoorwegen in genoemde landen op het Europese vasteland, werden Britse ingenieurs aangetrokken omdat zij de kennis in huis hadden. Zij lieten de treinen op de sporen die ze aanlegden, uit gewoonte, links rijden.
In elke trein is één remkraan in dienst.Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk).De remmen van de trein zijn dan gelost. Met behulp van deze kraan kan de treinbestuurder de luchtdruk in de treinleiding verlagen, met als gevolg dat de remmen aanslaan.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
'Om veiligheidsredenen mag een trein helaas niet zomaar achteruitrijden. Sorry voor de vertraging die je hierdoor oploopt.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
Wat doet een machinist als hij tijdens de rit naar het toilet moet gaan? - Quora. Wat doet een machinist als hij tijdens de rit naar het toilet moet gaan? Voor een halte de treinmanager (controleur) verwittigen, zodat die de deuren niet sluit en tijdens de halte snel het toilet bezoeken.
Plas uit treinen
Die dwarsliggers zijn nu dus gekrompen door urine uit treinen. Als mensen in oude treinen naar het toilet gaan komt de urine direct op het spoor terecht. Dat wordt normaal weggespoeld door regenwater, maar dit station ligt in een tunnel. In nieuwere treinen wordt de urine opgeslagen in een tank.
Waar mag wat? In de bussen van Connexxion en Arriva mag je alleen water drinken. In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.