Geen autogordel dragen: 150 euro. Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon (een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking) vasthouden: 350 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro.
Boete bij niet dragen gordel in de auto
U kunt een boete krijgen als u geen gordel draagt. Vervoert u een kind tot 12 jaar niet volgens de regels, dan is de boete voor u. Oudere kinderen krijgen zelf de bekeuring als zij de autogordel niet gebruiken.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen. Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.
De verantwoordelijkheid van het dragen van een gordel ligt bij alle personen zelf. Dus de boete voor het niet dragen van de gordel is voor de persoon zelf. Kinderen onder de 12 jaar zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen. Met de gordel om heeft een taxichauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen, zo stelt het Openbaar Ministerie.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete op kenteken opzoeken.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer.
Heupgordels zijn nog steeds toegestaan.
zeker wanneer deze gordels tot de orginele uitrusting van het voertuig hebben behoord. Wel is het zo dat bij de (EG)toelatingseisen voor nieuwe voertuigen (recent geproduceerde auto's) de driepuntsgordel ook voor de middelste zitplaats op de achterbank een vereiste is geworden.
Hoeveel passagiers mag je meenemen? Je mag in je auto met maximaal zoveel personen zitten als er plaatsen met veiligheidsgordels (of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem) zijn en plaatsen die daarmee niet moeten zijn uitgerust. Bij de meeste wagens zijn dat er vijf, namelijk twee vooraan en drie achteraan.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
Daarom wordt per 1 maart 2022 bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd naar 350 euro; voor deze datum bedroeg deze boete 250 euro.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
U mag tijdens het fietsen muziek luisteren, bellen en uw telefoon of ander elektronisch apparaat handsfree gebruiken. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij u de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. U moet wel zorgen dat u het omgevingsgeluid nog hoort.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
In Nederland werd het vanaf 1 juni 1975 wettelijk verplicht om voorin autogordels te dragen, maar de gordelplicht voor de achterpassagiers geldt pas sinds 1 april 1992.
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren, maar bij een ongeluk komen passagiers zonder gordel er doorgaans ook slechter vanaf. Bovendien kan de verzekering minder schadevergoeding uitkeren.