Ze kost meer dan €1 miljard, is maar liefst 70 meter hoog en heeft een lengte die langer is dan de hoogte van de Eiffeltoren (363 meter).
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Prijzig, maar het kost bijna €1,5 miljard om zo'n schuitje te bouwen en dat geld moet ergens vandaan komen. Gelukkig kunnen er 10.000 passagiers aan boord om dat astronomische bedrag terug te verdienen. Het schip zal pas in januari 2024 te water gaan, maar reisjes zijn vanaf 25 oktober al te boeken. Nog niet overtuigd?
Wonder of the Seas is een nieuwe parel van Royal Caribbean Cruises. Het extravagante schip werd in 2022 te water gelaten en is het grootste cruiseschip ter wereld.
De kosten van een nieuw schip liggen in de miljoenen dollars. Een schip van 140.000 brutoton voor 2500-3000 passagiers kost gerust $900 miljoen. Opvallend is dat rederijen, vanwege kosten overwegingen, vrijwel altijd een aantal schepen bestellen die er het zelfde uitzien.
Silversea Cruises is niet alleen de grootste, maar ook de duurste in het segment. Voor de rankschikking van de meest dure cruises staat een twee weken durende reis naar de Oostzee met de jacht-achtige ''Silver Cloud'' van en naar Londen vanaf €1897,- per overnachting in één van de 148 suites met uitzicht op zee.
De Europa 2 van Hapag Lloyd is volgens kenners het beste cruiseschip ter wereld. De titel nam zij over van de Europa 1 die daarvoor al jaren met afstand bovenaan stond.
Het allergrootste cruiseschip ter wereld meert vandaag af in Rotterdam. De Harmony of the Seas is 362 meter lang. Vijf keer zo groot als de Titanic met een volume van 227.000 ton. Het allergrootste cruiseschip ter wereld, Harmony of the Seas, is vanochtend vroeg afgemeerd in de haven van Rotterdam.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Aandrijving en verbruik
Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden. De Queen Elizabeth 2, bijvoorbeeld, verbruikt dagelijks 380 ton brandstof, op volle snelheid. Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen.
Seven Seas Explorer: het meest luxe cruiseschip ooit.
Met een capaciteit van ruim 6.000 passagiers en meer dan 2.000 crewleden is Harmony of the Seas het grootste cruiseschip ter wereld.
De 'Icon of the Seas' is met zijn 365 meter het grootste cruiseschip ter wereld. Het biedt plaats aan 5.610 passagiers en 2.350 bemanningsleden.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
Ter vergelijking: de meeste grotere cruiseschepen varen op open zee rond de 20 tot 22 knopen, omgerekend tussen de 37 en 41 km/u. Om brandstof te besparen en u maximaal comfort te bieden tijdens de reis vaart de Queen Mary 2 met een kruissnelheid van 26 knopen, zo'n 48 km/u.
Het luxueuze cruiseschip heeft daarom zijn eigen verwerkingssysteem. In de buik van de Seaside wordt dagelijks zo'n 30 ton uitwerpselen opgevangen én verwerkt, dankzij een speciaal ontwikkeld systeem.
Op een cruiseschip zijn koffie- en thee punten (ook water, ijsthee zonder suiker en beperkt sap) opgezet, waar je gedurende de dag drankjes kan halen. Deze drankjes zijn inbegrepen in de prijs. Deze staan vaak nabij het buffetrestaurant en/of buitenzwembad.
Die opwaartse druk noemen we drijfkracht en daar maken boten ook gebruik van. Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.
Dat mag wat kosten. Royal Caribbean liet de Wonder of the Seas voor 1 miljard euro bouwen in Saint-Nazaire, Frankrijk. Dat duurde zo'n negen jaar. Sinds maart 2022 vaart het schip rond op de wereldzeeën en zo'n tripje kan al geboekt worden voor een eurootje of 800.
Het aantal binnenvaartschepen met Nederlandse vlag dat op de Nederlandse binnenwateren goederen vervoert is in 2022 met 4 afgenomen tot 4866. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af. In 2011 waren er nog 5,5 duizend binnenvaartschepen met Nederlandse vlag actief.
Er vallen meer dan 9000 doden, waardoor het de grootste scheepsramp uit de moderne geschiedenis is. De "Wilhelm Gustloff" in 1940, als hospitaalschip met gewonde Duitse soldaten uit Noorwegen in een Duitse haven. Juli 1940.
De familie Aponte, de eigenaar van 's werelds grootste containerrederij MSC, heeft volgens Zwitserse media een fortuin vergaard van ongeveer 100 miljard dollar. Als dat klopt staat ze op de miljardairslijst tussen Bill Gates en Warren Buffett.
De Icon of the Seas wordt gebouwd op de Finse scheepswerf van Meyer Turku. Het eerste staal voor de Icon of the Seas is op 14 juni 2021 gesneden. De kiellegging, een van de eerste officiële momenten tijdens de bouw van een nieuw cruiseschip, vond plaats op 5 april 2022.
Eerst maar eens de (duizelingwekkende) cijfers: Icon of Seas is 365 meter lang, de lengte van zo'n 3,5 voetbalvelden. Het schip heeft 2805 hutten en 20 dekken. Er is plek aan boord voor maximaal 7600 passagiers en 2350 bemanningsleden.