Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
De motor is ook een van de duurste onderdelen van een Formule 1-auto en kan tot wel €10 miljoen kosten. Dit komt omdat het hart van de auto meer dan 900 pk aan vermogen levert en daarom moet voldoen aan zeer hoge specificaties.
Toch zijn de prijzen van verschillende onderdelen bekend. Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro.
Coronel legt verder uit dat de wheelguns per team ook nog eens verschillen. "Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
De meeste Formule 1 monteurs verdienen tussen de 35.000 en 70.000 euro bruto per jaar. Je salaris hangt af van het team waar je voor werkt. Sommige bedrijven betalen immers een stuk meer dan andere. Ook je leeftijd, opleiding, vaardigheden en werkervaring kunnen een verschil maken.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Een carbon chassis
Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000. Deze constructie, gemaakt van kostbaar koolstofvezel, dient de coureur ten alle tijde te beschermen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
Tijdens een race verbruiken F1-auto's ongeveer 2,4 liter brandstof per ronde. Tijdens een gemiddelde Grand Prix-race verbruikt een Formule 1-auto ongeveer 2,4 liter brandstof per ronde. Dit betekent dat elke auto ongeveer 70 tot 75 kilogram aan benzine gebruikt gedurende de gehele wedstrijd.
Een Formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h.
Als een standaardauto iets van 6 liter per 100 km verbruikt, verbruikt een F1-auto voor dezelfde afstand 45 liter. Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement. Zo mogen teams niet meer dan 100 kg brandstof per uur en 100 kg per race verbruiken.
In totaal vloeide er 50,7 miljoen euro richting het materiaal om de auto te bouwen (motoren niet meegerekend), teamkleding en stickers.
Hoeveel weegt een F1-band? Een band van een Formule 1-auto weegt tussen de 9,5 en 11,5 kilogram.
Formule 1: Oostenrijk en België het goedkoopst
De totale kosten – entreeticket en vervoer – komen voor Oostenrijk uit op slechts 167 euro.
De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h.
Dall'Oglio erkent dat Verstappen drie helmen per weekend beschikbaar heeft. Per helm zit er een kostenplaatje aan van 7000 euro. In een raceweekend ligt er dus voor 21.000 euro aan helmen bij Max. Maar niet alleen het geld of de veiligheid is van groot belang.
Je kan met de pijltjes wisselen tussen de foto's. Een enorme klus dus, maar dankzij het harde werk van Schuberth ging ook Max Verstappen uiteindelijk in zee met het helmenmerk en daarom zien we de Nederlander al sinds 2019 in actie komen met een Schubert-helm.
De hoogte van het salaris hangt af welke positie je hebt in de pitcrew. Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.
Wat verdient een Formule 1 engineer? F1-ingenieurs verdienen een basissalaris van €60.000 tot €100.000 per jaar. – Als het gaat om het salaris van F1-ingenieurs, is de basislijn vrij hoog. Gemiddeld verdient een F1-ingenieur tussen de €60.000 en €100.000 per jaar, afhankelijk van hun ervaring en prestaties.