Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Dus: géén vaste maandelijkse kosten voor je betaalrekening, betaalpas en online bankieren. En per transactie betaal je € 0,39.
Betaal je de verwerkingskosten liever zelf? Dan betaal jij als opdrachtgever van de betaling de kosten van je eigen bank én de kosten die de ontvanger normaal gesproken aan zijn of haar bank betaalt.
Limiet overboeking verlagen of verhogen
De standaardlimiet voor een overboeking via de Rabo Scanner is € 50.000. Deze limiet geldt voor het totale bedrag dat je in één keer ondertekent met de Rabo Scanner. Je kunt je limiet verlagen naar een minimaal bedrag van € 5.000.
Per storting brengen we kosten in rekening. Wat de kosten zijn hangt af van het betaalpakket dat je hebt en hoe vaak je geld stort. Doe je minder dan 4 stortingen per jaar? Voor de 1e tot en met de 4e storting op je eigen rekening betaal je € 2,25 per storting en bij een Rabo JongerenRekening zelfs niets.
De kosten van een zakelijke rekening verschillen per bank. Dat komt doordat de geboden opties en variabele kosten anders zijn per bank. Meestal betaal je een vast maandbedrag en kosten per transactie. Bij Rabobank betaal je voor een standaard zakelijke rekening € 9,95 per maand, plus transactiekosten.
Kosten bij de bank
Bij de bank betaal je transactiekosten. Die zijn gemiddeld tussen de € 0,05 en 0,25 cent per transactie. Dat zijn de kosten die de bank maakt om het geld te verwerken en op je rekening te storten. Een contante betaling kost je daarentegen gemiddeld € 0,29.
De totale kosten van het betalingsverkeer bij toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, bemande tankstations en ambulante handel) bedroegen €1,35 mld. in 2020. In 2017 was dat €1,42 mld. Het aantal transacties aan de toonbank daalde naar 5,2 miljard transacties in 2020, van 6 miljard in 2017.
Dit geldt dus niet voor geld dat opgenomen wordt bij een Rabobank of Geldmaat automaat. Dat blijft gewoon gratis. Geld storten blijft de eerste 4 keer per jaar € 2,25 per storting kosten. Na deze 4 keer betaal je € 9,50 per storting.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Je kunt gewoongeld overmaken naar wie jij wil als je je maar aan de regels houdt Kun je aan tonen dat het geld op legale wijze is verkregen en dat er schenkingsbelasting over is of wordt betaald.
Limiet Mobiel Bankieren App
Het bedrag dat je in je app maximaal digitaal kunt overmaken naar een andere betaalrekening is standaard € 5.000. Je wijzigt de limiet eenvoudig via de app tot maximaal € 50.000 per dag. Geef hierbij altijd een einddatum aan.
Rabobank heeft hier geen invloed op. Kosten: € 8 + 0,1% toeslag over het bedrag (minimaal € 8 en maximaal € 35). Let op: je betaalt een toeslag van € 10 als je geen BIC van de bank van de ontvanger invult.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Met de zakelijke betaalpas kun je overal ter wereld geld opnemen en contactloos betalen. Bij kleine bedragen hoef je geen pincode in te toetsen. Je paslimiet om geld op te nemen voor betaal- en geldautomaten kun je elk moment verhogen of verlagen.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft. Ook de waarde van cadeaubonnen die u in huis heeft telt mee.
als er een groot bedrag aan contant geld wordt omgewisseld in een andere valuta of van kleine naar grote waardebiljetten (coupures) als uw klant grote bedragen opneemt of uitgeeft. als uw klant geld overmaakt naar een risicoland. als u zelf een transactie verdacht vindt.
De bank geeft uw eindsaldo en beginsaldo door aan Belastingdienst en geeft door wat u aan rente heeft ontvangen en betaald. De bank is dat wettelijk verplicht. Als u belastingaangifte doet via de computer, staan deze gegevens al vooraf ingevuld. U hoeft ze alleen nog maar te controleren.
Handig als je liever niet teveel losgeld in huis hebt en rondslingerende bankbiljetten graag transformeert tot méér saldo op je rekening. Maar pas op: het is niet gratis. En je mag maar tot €10.000 per keer storten. Anders komt de Belastingdienst om de hoek kijken.
Biljetten storten
Biljetten kun je storten via een geldautomaat van Geldmaat. > Via locatiewijzer.geldmaat.nl kun je eenvoudig de dichtsbijzijnde geldautomaat vinden. Voor het storten van contant geld kunnen er kosten voor de storting van toepassing zijn van € 6,00 per storting.
Briefgeld en munten storten kan bij een stortautomaat in een bankkantoor. Je hebt daarvoor je betaalpas nodig. Geld storten op je eigen rekening met je eigen betaalpas kost 2,25 euro per keer, vanaf de vijfde storting is het 9,50 euro. Storten op een andere rekening kost 9 euro per keer.
Goedkoopste betaalpakket
Bankieren is voor veel mensen het goedkoopst met SNS Basis. Het ING OranjePakket met korting, het BasisPakket van Rabobank en SNS Compleet zijn ook vaak voordelig. De betaalrekeningen van ASN Bank, Knab en Regiobank zijn in sommige gevallen ook een goedkope optie.
Onze voordeligste betaalrekening
Je bent op zoek naar een betaalrekening voor je dagelijkse bankzaken. Je wilt gewoon kunnen betalen zoals jij dat wilt en je financiën bekijken via een app, waar je ook bent. Verder hoef je geen extra's zoals een creditcard. Dan is het Rabo DirectPakket geschikt voor jou.