Bijtelling Tesla Model Y berekenen in 2023 Dit komt neer op € 263,- netto bijtelling per maand wanneer het inkomen belast wordt in schijf 1 met 36,93%. De fiscale waarde van een Tesla Model Y Long Range is € 53.990,-. Onder de geldende voorwaarden komt de bijtelling voor deze uitvoering neer op € 310,- per maand.
De Tesla Model 3 Standard Range Plus is verkrijgbaar vanaf €48.980 en heeft een bereik van 409 km. In 2020 geldt het bijtellingstarief van 8% tot een cataloguswaarde van €45.000. Dit betekent dat over het bedrag daarboven (48.980 - 45.000 = 3.980) 22% bijtelling betaald moet worden.
De Tesla Model Y heeft een prijs vanaf €47 993. De auto heeft een bijtelling van 16% tot 30.000 Euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €263 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) is de netto bijtelling vanaf €352 per maand.
U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar.Dat is € 204,05 per maand.
Belastingtarieven 2023:
De netto bijtelling voor de leaseauto wordt als volgt berekend: Het percentage bijtelling x de cataloguswaarde van de auto x het tarief inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Het bedrag dat hieruit komt is uiteindelijk de netto bijtelling op jaarbasis.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
Waar de bijtelling van een Tesla de afgelopen drie jaar stabiel bleef met 16 procent, stijgt deze in 2025 verder naar 17 procent bijtelling.
Mede door de fiscale voordelen van de overheid is elektrisch rijden goedkoper. De aanschafkosten voor een volledig elektrische auto zijn weliswaar hoger dan voor een conventionele auto, maar de gebruikskosten zijn veel lager. Het is daarom voordeliger om voor een elektrische auto te kiezen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Bij energieleverancier EDF bijvoorbeeld bedroeg de prijs per kilowattuur (kWh) in april 2022 € 0,174 0 en € 0,184 1 inclusief btw tijdens de piekuren. Laten we het voorbeeld nemen vaneen Tesla Model 3 met een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km. Dat kost ongeveer € 8 voor een volledig uur opladen, of € 2,74/100 km.
Leaseauto zonder bijtelling
Dit bijtellingspercentage betreft nu alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's. Door de doorontwikkeling van de accu's en de auto's hoeft de actieradius niet meer een struikelblok te zijn. De nieuwe elektrische auto's kunnen een actieradius van wel 700 kilometer hebben.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over.Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Let wel op; de bijtelling wordt altijd voor 60 maanden (5 jaar) vastgezet. Zijn de 60 maanden voorbij, dan wordt er na afloop het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de bijtellingsregels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor een periode van 60 maanden.
De definitie van bijtelling
De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon in nature. Het bedrag dat je bij je inkomen moet optellen, noem je de bijtelling. Dit is een percentage van de fiscale waarde van de leaseauto. De Belastingdienst gaat voor de fiscale bijtelling uit van de fiscale waarde van de auto.
Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer?Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling.