De Tesla Model X Long Range is zakelijk te leasen vanaf 1.194 euro per maand (10.000 kilometer/60 maanden). De Tesla Model X Plaid is zakelijk te leasen vanaf 1.409 euro per maand (10.000 kilometer/60 maanden).
De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Met ingang van 2022 wordt die bovengrens 5000 euro omlaag gehaald. Je betaalt voor een volledig elektrische auto 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs en het volle tarief van 22 procent over het bedrag daarboven.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Bijtelling Tesla na 5 jaar
Dus een Tesla die op 1 januari 2019 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2024 (5 jaar lang), over de eerste 50.000 euro catalogusprijs, het 4% bijtellingspercentage.
Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's is tot 2019 4%. In 2020 is dit percentage 8%, waarna het stapsgewijs zal stijgen tot 22% vanaf 2026. Let op; deze percentages gelden tot 2026 voor auto's met een bepaalde cataloguswaarde.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2021 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 12% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik. Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten.
Is bijtelling aftrekbaar? Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst.
De elektrische auto is duurder in aanschaf dan een vergelijkbare brandstofauto, maar heeft lagere gebruikskosten. Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting.
Voor elektrische auto's betaalt u geen BPM. BTW dient echter wel gewoon betaald te worden en hiervoor geldt gewoon 21% van de netto catalogusprijs.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Deze 16% bijtelling geldt tot maximaal € 35.000,- van de catalogusprijs . Boven de € 35.000,- cataloguswaarde betaalt u de normale 22% bijtelling.
Bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak (personen- of bestelauto) kan worden voorkomen door het aanleveren van een kilometerregistratie als tegenbewijs dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto.
De kosten voor een leaseauto voor de werkgever kunnen variëren van een paar honderd euro per maand tot een paar duizend euro per maand.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Lagere bijtelling.
De bijtelling voor zakelijke rijders is in 2022 16 %, in plaats van 22 % bij niet-elektrische auto's. Die lagere bijtelling op volledig elektrische auto's geldt alleen voor de eerste € 35.000 van de catalogusprijs. Is de auto duurder, dan wordt over dat deel de gebruikelijke 22 % bijtelling gerekend.