Terugkrijgen belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) bij uitvoer gebruikt voertuig. Exporteert u een gebruikte personenauto, motor of bestelauto naar het buitenland?Dan kunt u soms een deel van de betaalde aanschafbelasting (bpm) terugkrijgen.
Je hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd. Dit wordt berekend op basis van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de auto en de kilometerstand. Deze daalt, net zoals een nieuwe auto daalt in waarde.
Sinds (oktober) 2006 krijgt u bij export de BPM op uw auto terug. BPM moet u betalen bij aankoop of bij import van een gebruikte auto. Bij export kreeg u in het verleden geen BPM terug, nu dus wel. Nederlandse auto's kunt u hiermee ook in het buitenland verkopen.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt.Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW. De actuele hoogte van het netto rest-bpm bedrag is afhankelijk van de leeftijd van het voertuig.
Ondernemersregeling voor de bpm
Dan hoeft u mogelijk geen bpm te betalen als u voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling . U moet bijvoorbeeld meer dan 10% van alle kilometers voor uw bedrijf maken. U hoeft voor deze regeling geen bpm-vrijstelling aan te vragen.
Ligt de huidige waarde 60% onder de oorspronkelijke cataloguswaarde?Dan trek je dus 60% van de oorspronkelijke bpm af om tot de rest-bpm te komen. Hou wel rekening met de kosten van de taxatie. Reken op een paar honderd euro.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoef je geen BPM te betalen.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Terugkrijgen belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) bij uitvoer gebruikt voertuig. Exporteert u een gebruikte personenauto, motor of bestelauto naar het buitenland? Dan kunt u soms een deel van de betaalde aanschafbelasting (bpm) terugkrijgen.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen. Je moet wel bpm betalen wanneer je een occasion auto in het buitenland hebt gekocht en deze importeert naar Nederland.
Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt bij invoer de afschrijving op de BPM conform de 2023 tabel 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83 in de BPM.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
U moet bpm betalen als u in Nederland woont en hier de openbare weg gebruikt met een auto met een buitenlands kenteken of een motor met een buitenlands kenteken.
Het grote verschil met btw is dat btw een belasting is die op bijna alle goederen en diensten wordt geheven.Zo ook op auto's.Bpm geldt alleen voor personenauto's en motorrijtuigen.
Geen btw over BPM.
Bij aankoop van een nieu- we personenauto betaalt u ook BPM. Over dat BPM-bedrag wordt geen btw berekend. Dat is een regel die u niet moet vergeten, want het verlaagt het af te dragen btw-bedrag bij latere verkoop. In de waarde van een personenauto zit namelijk een restdeel van het BPM-bedrag.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Voorbeeld: bpm berekenen voor een motor
U importeert en registreert in Nederland een motor met een netto-catalogusprijs van € 7.000, inclusief opties en accessoires. Dat is meer dan de € 2.133, dus geldt het percentage van 19,4%.
De hoogte van de BPM wordt berekend aan de hand van een BPM-tabel en is afhankelijk van de Co2 uitstoot van het voertuig. De BPM is niet direct aftrekbaar, maar je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (en dat is wel weer aftrekbaar).
Hoeveel bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De bpm wordt per gram CO2 berekend. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto's. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto's blijft bestaan.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.