Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.
Wanneer je je slag uit je wiel wilt halen bij een fietsenmaker zijn de kosten afhankelijke van grootte de slag in het wiel. Als het een heel klein slagje is, zou het zomaar kunnen dat de fietsenmaker dit even tussendoor doet en het niet veel zal kosten.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.
Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.
U kunt een kromme velg herkennen aan een van deze situaties: Het stuurt trilt tijdens het rijden. Uw stoel of de achterbank trilt tijdens het rijden. De auto trilt bij een bepaalde snelheid (vaak rond de 80 kilomter per uur)
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
Bij een linkse velg moet dus rechts begonnen worden met de spaken aanbrengen. Bij een rechtse velg links. Als het een voorwiel met trommelrem is, moet de eerste spaak vaak achter het ventiel aangebracht worden. Bij het vastleggen van het kruis worden de buitenste spaken dan de zwaarst belaste spaken.
Slag uit wiel halen
Zit de slag aan de rechterkant, draai dan de spaken die vanaf de linkerkant van de naaf komen voorzichtig een kwart slag strakker. Controleer de velg en herhaal de handelingen als de slag er nog niet voldoende uit is. Let er in elk geval op dat je de spaken niet te strak aanspant.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Je hebt kettingen van 25 euro of 45 euro (shimano bijvoorbeeld) maar je hebt ze ook al van 6 euro. Ook arbeidskosten varieert per fietsenmaker.
Kosten: € 12,50
Er worden ook wel andere systeemen gebruikt zoals een belt-drive en een cardan-as, maar de meeste fietsen hebben een ketting aandrijving. Als de ketting te slap is gaat hij rammelen in de kettingkast en heeft hij meer weerstand bij de aandrijving en fietst de fiets zwaarder.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
trekkende spaken = spaakkop aan de binnenkant. duwende spaken = spaakkop aan de buitenkant.
HET PRINCIPE van de meetklok is de vervorming van een spaak meten, met de veerkracht van de spaakspanningsmeter. De trekkracht van de spaak wordt onrechtstreeks gemeten door de vervorming van de spaak. Hoe hoger de spaakspanning, hoe minder de spaak zal doorbuigen door de veerkracht van de spaaksspanningsmeter.
Het juiste spaakpatroon in het voorwiel is afhankelijk van het aantal spaken en je dient rekening te houden met de specificaties van de naaffabrikant. Bij een schijfrem dien je bij het voorwiel hetzelfde spaakpatroon te kiezen als bij een achterwiel. Immers op dit wiel komen door het remmen grote krachten vrij.