De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte onderdelen, want je kunt de bak vervangen voor een nieuwe, maar ook voor een gereviseerde versnellingsbak.
Bij een versnellingsbak revisie worden alle onderdelen vervangen die kunnen slijten waaronder tandwielen, lagers, oliekeeringen, het differentieel en ook de olie. Alleen dan bent u er van verzekerd dat u weer een perfecte versnellingsbak heeft die als nieuw functioneert.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Wat kost een automaat en wat brengt het op? Je kan huren of kopen, kiezen voor nieuw of tweedehands. Reken voor een automaat tussen de 3000 en 10 000 euro. Een melkautomaat kost tussen de 7500 en 10 000 euro.
Wat kost het spoelen? Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw.
Schakelen maakt geluid
Niet elk geluid komt uit de versnellingsbak en heeft te maken met kapotte onderdelen van de versnellingsbak. Slijtage van lagers kan ook veel geluid veroorzaken. Als een wiellager versleten is dan maakt deze geluid. Denk aan een zingend, brommend, loeiend of fluitend geluid.
Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.