De kosten voor een deelreparatie bedragen circa € 600,– incl. BTW. Een complete osmosebehandeling wordt begroot op € 2.500,– tot € 3.000,– excl.BTW.
Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren; bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.
Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren;bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt door de aanwezigheid van 3 elementen die zorgen voor de uiteindelijk osmotische werking: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (in dit geval gelcoat of een coatingsysteem).
Gelcoat verwijder je met een fiberschijf inclusief adapter om de schijf op een slijptol te monteren. Draag wel een goed stofmasker en zorg voor goede ventilatie of doe het buiten. Voor grotere boten of professionals adviseren wij om gebruik te maken van een Tercoo roterende straler met afstandhouder en stofkap.
Beschrijving. Osmose water is € 0,18 per liter bij ons in de winkel. omdat dit kalkvrij water is is dit water zeer geschikt voor het schoonmaken van ramen en zonnepanelen.
Bij Carwash Heemstede kan je osmose water kopen voor bijvoorbeeld je koffiezetapparaat, stoomstrijkijzer, stoomreiniger of ieder ander apparaat waar je normaal gewoon water in zou doen maar dan last hebt van kalkafzet.
Door osmose zal de vloeistof met daarin een lagere concentratie opgeloste stoffen via het half doorlatend membraan naar de vloeistof met een hogere concentratie opgeloste stoffen stromen totdat er een evenwicht ontstaat in het percentage opgeloste stoffen aan beide kanten van het membraan.
De mechanische sterkte van epoxy is veel hoger dan die van polyester. Dit uit zich in zaken als trek-, druk- en afschuifsterkte, waarbij epoxy wel 3-4 maal zo sterk kan zijn.
Gelcoat is de buitenste waterdichte en UV bestendige polyesterlaag die op de meeste geplakte bootonderdelen zit. Gelcoat is erg hard en kan je in allerlei mooie kleurtjes krijgen.
epoxyhars heeft betere mechanische eigenschappen (sterker) in vergelijking met polyesterhars. epoxy heeft een veel betere directe hechting op een diversiteit van ondergronden daar waar bij polyester de ondergrond vrijwel altijd voorbehandeld moet worden. epoxyhars is waterdicht, polyesterhars is dit niet.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.
Een groot voordeel van polyester plantenbakken is dat ze vorstbestendig zijn. De plantenbakken worden vervaardigd van 100% polyester en nemen daarom geen vocht op - Vocht kan in de winter bevriezen en kan voor scheuren zorgen. Het is wel belangrijk dat je zelf zorgt voor goede afwatering.
Haal hem uit het water en zet hem in een loods om uitdroging door de wind te voorkomen. Het gevaar van uitdroging licht op de loer en dat is slecht voor hout. Laat uit het water dus en vroeg er weer in. Zonder geweldige ijsgang kan een stalen of aluminium boot prima 'overwinteren' in het water.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Volledig onderhoud boot inclusief motor: Tussen €750 en €1500 (per jaar). Binnenboordmotor kleine beurt: Tussen €150 en €300. Binnenboordmotor grote beurt: Tussen €250 en €400. Buitenboordmotor kleine beurt: Tussen €75 en €275.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.