Na Edah, Konmar, Super de Boer en C1000 verdwijnt ook Deen uit straatbeeld. Edah, Konmar, Super de Boer, C1000, Emté: de lijst van supermarktketens die sinds 2000 uit het straatbeeld zijn verdwenen, wordt steeds langer.
Je grootouders deden boodschappen bij de Albert Heijn, De Gruijter, de Spar of de Vivo. Dat waren geen supermarkten, maar 'kruidenierswinkels op de hoek'. De supermarkten kwamen pas in de jaren zestig op. Albert Heijn ontwikkelde zich die kant op, maar er ontstonden ook nieuwe ketens als EDAH en Jan Linders.
In 2020 verdween een aantal grote, bekende ketens. Onder andere Didi, Sandwich, Smit Mode, en conceptstore Hutspot sloten hun deuren. Begin 2021 werd bekendgemaakt dat ook de winkels Miss Etam en Steps uit het straatbeeld verdwijnen.
De meeste kleine winkels van kruideniers, bakkers, slagers en melkboeren zijn verdwenen. Klanten gingen vaker naar de supermarkt om spullen te kopen. Ook voor kleren, schoenen en spullen voor in huis kwamen grote winkels: de warenhuizen. Bekende warenhuizen zijn De Bijenkorf, V&D en de Hema.
Een aantal winkels werd bijvoorbeeld verkocht aan Boni en Plus. Het aanvankelijke plan was dat veel C1000-winkels hun naam en formule zouden behouden. Later werd toch besloten om alle C1000-winkels om te bouwen. De ombouw van Super de Boer-supermarkten naar C1000 werd in april 2012 stopgezet.
De Kijkgrijp in IJmuiden is in 1955 de eerste echte supermarkt van Nederland. De winkels in Wormerveer en Zaandam zijn in 1969 de eerste winkels in de Zaanstreek met de naam DekaMarkt op de gevel.
CoopCodis was een feit. In 2010 wijzigde de naam weer in Coop Nederland U.A..
Geschiedenis. De eerste winkel werd geopend in maart 1967 door Jan Zeeman (1942–2020) in Alphen aan den Rijn. Die was opgezet als een soort supermarkt voor kleding en sloeg goed aan, zodat al snel de tweede vestiging werd geopend. Zeeman noemde zijn concept textielsupers.
In 1973 ging de eerste Lidl open, in Ludwigshafen. De formule – een supermarkt met een goedkoop, beperkt maar goed assortiment, was afgekeken van de broers Karl en Theo Albrecht, die een decennium eerder Aldi waren begonnen en hadden uitgebouwd tot een grootmacht onder de voordelige supers.
In Europa is het grootste warenhuis Harrods te Londen. Het grootste warenhuis in Nederland is de De Bijenkorf in Amsterdam met 20.000 m², nr. 2 is Warenhuis Vanderveen in Assen met 17.500 m².
Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB komen als beste uit de bus. Ze zijn sterk op internet, zijn onderscheidend met hun winkels én krijgen veel publiek over de vloer. Onderaan de ranglijst van 200 namen staan winkelketens als Spar, Carpet Right, Marskramer en New Yorker.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
De merken van Laurus als Groenwoudt, Edah en Super de Boer zijn uit het straatbeeld verdwenen. Wat rest is het Edah-museum in Helmond, een klein museum dat voor een groot deel drijft op vrijwilligers.
Net als eerdere jaren is en blijft het Amerikaanse Walmart de grootste retailer ter wereld, gevolgd Amazon. Discounters, zoals Schwarz Gruppe (Lidl), Aldi en het Amerikaanse Costco, staan op de plaatsen 3, 4 en 5.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop. Aldi wordt ook nipt ingehaald door Dirk en Vomar en zakt naar plek vier. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Winkelketen = Een winkelketen is een winkelbedrijf met meerdere vestigingen. De vestigingen van de winkelketen kunnen allemaal dezelfde naam hebben, en dezelfde stijl hanteren (zoals de HEMA), maar ook verschillende winkels kunnen besluite...
Eigenaar. De PLUS is onderdeel van de Sperwer Groep, waarin naast de supermarkten ook de werkmaatschappij PLUS Retail en een belang van 45 procent in supermarktketen Spar zijn ondergebracht.
Waarom spreek je de supermarktketen Coop uit als Ko-oop?
RIJSWIJK - Supermarktketen Jumbo neemt branchegenoot Super de Boer over voor 552,5 miljoen euro, ofwel 4,82 euro per aandeel Super de Boer. Daarover hebben de supermarktketens overeenstemming bereikt.