De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
FUNCTIE NOKKENASSENSOR: WERKING
Nokkenassensoren hebben de taak om samen met de krukassensor de exacte positie van het krukasmechanisme te definiëren. Dankzij de combinatie van beide sensorsignalen weet de motorstuureenheid wanneer de eerste cilinder zich in het bovenste dode punt bevindt.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
De nokkenassensor is gemonteerd op de cilinderkop van de motor. Hij registreert signalen vanaf de tandkrans op de nokkenas. De nokkenassensor werkt nauw samen met de krukassensor. De sensoren zorgen ervoor dat de stand van zowel de nokkenas als de krukas wordt doorgegeven aan de computer (ECU).
Vanaf € 50,- kunt u de krukassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de krukassensoren die gekozen worden.
Aanschaf van een nokkenas
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR. Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Krukassensor van € 7 tot € 47.
Het uitvallen van een krukas of nokkenas sensor gebeurt in de meeste gevallen doordat deze door de warmte te ver zijn uitgezet en daardoor de verbinding met de ECU verbreken. Als bijvoorbeeld de krukassensor geen signaal meer afgeeft aan de ECU zal er geen ontsteking zijn, waardoor de motor vervolgens stil zal vallen.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
De nokkenasversteller (1) is geplaatst op de inlaatnokkenas (3) welke een tandwielspeling (2) heeft om de inlaatnokkenas van stand te laten veranderen. Kleine speling bij lage toeren. Hoge speling bij hoge toeren.
De nokkenassensor OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 heet ook wel een impulsgevernokkenas. Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd. Samen met de krukassensor zorgt het ervoor dat de kleppen van de.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
Een krukaspositiesensor meet voortdurend de positie van de ronddraaiende krukas. De toerentalsensor en deze krukaspositiesensor verzamelen hierover meetgegevens en geven deze door aan het motormanagement.
Een sensor is feitelijk een voeler zoals wij zintuigen hebben. Via sensoren neemt de ECU (Engine Control Unit) ofwel computer met micro processoren de omgeving waar. De sensoren zijn de ogen en oren van de ECU waarop hij te ondernemen acties bepaalt zoals hoeveelheid in te spuiten brandstof, wanneer te ontsteken enz.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
De koelvloeistof temperatuursensor helpt het brandstofmanagementsysteem bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het regelapparaat past het injectietijdstip en de ontstekingshoek aan de bedrijfsomstandigheden aan, afhankelijk van de informatie van de sensor.
Dit type Hall sensor wordt vaak als toerentalsensor gebruikt, bij bijv. het krukastandwiel. Het toerental van de krukas wordt doorgegeven aan de ECU die hiermee de ontsteking regelt en aan het instrumentenpaneel om de toerenteller aan te sturen.
Rechterkant van motor, ONDER de luchtfilter (heb hier de luchtfilter uitgehaald).
Aan de voorkant van de krukas zitten vaak de distributieaandrijving en de krukaspoelie met eventueel de trillingsdemper. Aan de achterkant zitten het vliegwiel en de koppeling. Aan beide uiteinden zitten krukaskeerringen die voor de afdichting zorgen tussen de draaiende krukas en het motorblok.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
De Krukas sensor zit onder aan de motor aan het koppelingshuis naast de olie filter en zit gelokaliseerd aan de bestuurders zijde.