De F-35 wordt vaak de Joint Strike Fighter (JSF) genoemd. De B-versie, waarvan er in South Carolina dus een vermist raakte, kan verticaal landen en starten. Het toestel kost zo'n 100 miljoen dollar.
De F-16 straaljagers van de Belgische luchtmacht kosten bv. ongeveer €15 miljoen per stuk, dat is nog redelijk goedkoop. Iets zwaardere modellen zoals de F-15 van het Amerikaans leger hebben een prijskaartje van 30 miljoen. Een gevechtshelikopter zoals de AH-64 apache kost om en bij de 20 miljoen.
De Koninklijke Luchtmacht nam de F-16 in 1979 in gebruik als opvolger van de F-104 Starfighter, en later ook als opvolger van de NF-5. De luchtmacht ontving de laatste F-16 van in totaal 213 toestellen in februari 1992. De levensduur van de F-16 was oorspronkelijk 20 jaar.
Nederland heeft op dit moment 25 F-35's. In totaal zijn er 52 van deze hypermoderne gevechtstoestellen besteld. Een aantal onderdelen van het nieuwe jachtvliegtuig wordt in Brabant gemaakt. Inwoners van de dorpen rondom de vliegbasis hebben al een aantal keer kunnen 'wennen' aan het kersverse vliegtuig.
Vandaag verdient een piloot in België gemiddeld zo'n 4.000 tot 6.000 euro netto. Voor een ervaren commandant kan dat oplopen tot meer dan 7.000 euro. Beginnende copiloten krijgen min of meer 3.000 euro.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
De F-35's van de Lightning II-familie zijn zonder twijfel de meest geavanceerde jets ter wereld. Geen enkel jachtvliegtuig in zijn klasse is zo vooruitstrevend als de Lightning II. Er zijn drie totaal verschillende concepten ontwikkeld van dit vijfde generatie jachtvliegtuig.
MiG-29 German Air Force
€29.65 of 19900 pt.
De F-35 vervangt het F-16-jachtvliegtuig, in gebruik sinds 1979. Het is een zogenoemd 'vijfde generatie gevechtsvliegtuig' met een uitgebreider sensorenpakket dan vorige generaties en stealth-eigenschappen. Dit maakt het minder zichtbaar voor (vijandelijke) radar.
Inmiddels heeft Nederland 34 JSF's. Uiteindelijk zal Nederland over 52 van deze toestellen beschikken, waarna de F-16's helemaal niet meer nodig zijn. Van de 213 F-16's zijn er door de jaren heen zeker 37 verloren gegaan tijdens oefeningen, zo blijkt uit de meest recente inventarisatie van de Rekenkamer.
34 keer een F-16 neergestort
Een van de ergste ongevallen met toestellen van de vliegbasis was bij Noordscheschut in Drenthe in 1983. Twee F-16's crashten daar op een stuk weiland vlak naast een woonwijk. Beide vliegers kwamen daarbij om het leven.
Van de 213 JSF-toestellen die Nederland in de loop der jaren heeft gekocht, houdt het Ministerie van Defensie goed bij wat ermee is gebeurd. We tonen een overzicht per begin 2019.
De analyse van HKP Group laat zien dat een KLM-piloot die een toestel met smalle romp bestuurt een bruto jaarsalaris heeft van €226.044, inclusief bonussen en toeslagen. Voor dat bedrag maakt hij of zij per jaar gemiddeld genomen 599 vlieguren. Dit betekent dat het salaris uitkomt op €377 per vlieguur.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Hoeveel verdient een Piloot bij KLM? Het geschatte gemiddelde basissalaris van een Piloot bij KLM is € 8.676 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.329 tot € 24.587 per maand.
Een squadron bestaat uit vijftien toestellen, waardoor Nederland gelijktijdig twee missies kan vliegen. In totaal komt het aantal Nederlandse F-35's na de aanschaf op 52, precies het minimumaantal dat de Navo voor Nederland hanteert (zeven toestellen worden achter de hand gehouden voor opleiding en training).
Denemarken levert 19 F-16 toestellen aan Oekraïne
Na zijn bezoek aan Nederland was hij doorgereisd naar Denemarken. Denemarken mikt op levering van zes F-16's rond de jaarwisseling, acht in 2024 en vijf in de loop van 2025. Het land heeft 43 F-16's, waarvan er ongeveer 30 in gebruik zijn.
Er is sprake van een verbruik van minstens 3 000 liter kerosine per uur per vliegtuig. Volgens lokale waarnemingen zouden er gedurende ongeveer 35 uur per week door minstens twee vliegtuigen « rondjes » gevlogen worden, in het totaal 70 vlieguren dus, wat een kerosineverbruik van 210 000 liter per week zou betekenen.