Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Prijzen veelvoorkomende reparaties
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.
Haal de buitenband los, knip de oude binnenband door en verwijder deze. Controleer of er niks scherps in de buitenband zit, anders rij je je nieuwe binnenband geheid weer lek. Plaats het ventiel van de 'worstenband' in de velg en leg de rest een klein beetje opgepompt terug in de buitenband. Oppompen en klaar is Kees!
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
Of je nu met een lekke band hebt langs de kant van de weg of thuis voor de deur: óók voor je fiets bel je gewoon met de ANWB Alarmcentrale op 088-269 2888. Dit kun je van ANWB Wegenwacht Fiets verwachten: 24/7 hulp van de ANWB Alarmcentrale. In heel Nederland en België pechhulp, ook in je eigen woonplaats.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Welke band past om welke velg? De buitendiameter van de velg en de binnendiameter van je band moeten overeen komen. Als je een 622 velg hebt passen eigenlijk alle 622 banden hier omheen. Als je nu een 37-622 band hebt en je wil graag een bredere kun je een 47-622 band pakken (mits dit in je frame past).
Hoeveel bar moet er dan in een fietsband? In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
Door de temperatuur verschillen en het bloot stellen aan de zon droogt de band snel uit. Hierdoor komen er vele kleine scheurtjes in het rubber, word de band zwak, broos en dus onbruikbaar. Dit geld voor zowel binnen als buitenbanden. Per merk en type band is er ook wel verschil in houdbaarheid.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.