De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,090. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,727 en de BTW is € 0,363.
Volgens United Consumers is de gemiddelde prijs van Euro 95 in Nederland momenteel 2,160 euro. Exclusief de 21 procent BTW zou de prijs al 1,785 euro zijn. Als de BTW niet 21 procent zou zijn, maar 9 procent zoals bij levensmiddelen en bepaalde essentiële diensten, dan zou de prijs al zakken naar 1,95 euro.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Het kabinet heeft besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Verlaging van de accijns op brandstof met 21%
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
Het margetraject is de adviesprijs van een liter brandstof (zonder belastingen) minus de prijs af-raffinaderij. Het bedrag dat overblijft kan worden verdeeld tussen distributie- en marketingkosten, pompkortingen, marge voor de oliemaatschappij en, mits van toepassing, marge voor de ondernemer.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Na de verdrievoudiging van de prijs van een vat ruwe olie tot boven de 30 dollar, steeg de benzineprijs naar 23 cent en klom de dieselprijs naar 13 cent per kilometer. In 1982 kostte een kilometer rijden de benzinerijder 29 cent en de dieselchauffeur 16 cent.
Ruwweg krijg je als crude wordt geraffineerd 15% zware stookolie, 15% lichte stookolie, 15% dieselolie, 25% benzine en 20% LPG en 10% lichtere fracties.
Deze wet regelt de verlaging van het btw-tarief op energie van het algemene tarief (21%) naar het verlaagde tarief (9%) per 1 juli 2022, en de verlaging van de brandstofaccijns met 21% met terugwerkende kracht per 1 april 2022.
In 2020 was de belastingdruk 80%. Per opgerookte sigaret gaat er dus €0,26 naar de belastingen in de vorm van accijns of btw. Rook je een pakje van 20 sigaretten per dag dan betaal je per dag €5,20 aan belastingen op je sigaretten.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
In België kunnen taksen oplopen tot 50 % voor diesel en 60% voor benzine De overheid belast het verbruik van brandstof en de productie van ruwe olie uiteraard om inkomsten te genereren, maar ook om invloed te krijgen op de manier waarop de consument brandstof koopt en gebruikt.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Het beste antwoord
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .