De aanschaf of lease van een lesauto is vaak de grootste investering. Een nieuwe lesauto kan tussen de €15.000 en €30.000 kosten, afhankelijk van het merk en het formaat van de auto dat je kiest. Een gebruikte auto goedkoper kan zijn, maar brengt mogelijk extra onderhoudskosten met zich mee.
Rijlessen bijna kwart duurder in drie jaar
Gemiddeld betaal je in Nederland voor 60 minuten rijles 58,24 euro. Dat is 23 procent meer dan in 2021, toen een uurtje rijles je gemiddeld nog 47,30 kostte. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde uurtarief voor autorijlessen 55,14 euro en in 2022 was dat 51,82 euro.
Wij adviseren u om een dubbele bediening altijd door een erkend bedrijf in te laten bouwen. Naast dubbele bediening moet de auto ook beschikken over een spiegelset en een L-bord, pas dan is uw nieuwe auto geschikt als lesauto en mag u er daadwerkelijk rijles in geven.
In 2024 liggen de gemiddelde kosten voor een rijles tussen de €50 en €70 per uur. Vanwege inflatie en stijgende kosten van brandstof, verzekeringen en salarissen van rijinstructeurs, verwachten we dat de prijzen voor rijlessen in 2025 iets zullen stijgen.
Volkswagen Polo en T-roc
Met zijn ruime interieur, zuinige motoren en nette uitrusting is de Polo in zijn klasse een van de meest geschikte modellen om als lesauto te gebruiken.
En zo'n lesauto gaat ongeveer twee jaar mee, vertelt Hans Peijs van het vakblad Rij-instructie. Dat komt omdat er gemiddeld 1708 uur mee gelest wordt waarbij zo'n 38 kilometer per les gereden wordt. Jaarlijks rijdt een lesauto dus zo'n 65.000 km. Per jaar is een rijschool gemiddeld zo'n 12.000 euro kwijt aan de auto.
Onze rijlessen worden gegeven in de Volkswagen ID.3, de eerste CO2 neutraal geproduceerde auto ter wereld.
Theorieles in de rijschool is 12 uur en kost al snel 140 euro. Voor praktijklessen kun je kiezen hoeveel uur je wil, bijvoorbeeld 2, 6 of 20 uur. Eén uur kost gemiddeld 70 euro. 20 uur praktijklessen kosten dus ongeveer 1400 euro.
Rijlessen zijn namelijk flink duurder geworden. Dat komt doordat er te weinig rijinstructeurs zijn in verhouding tot het aantal leskandidaten en bepaalde regels worden aangescherpt. Rijles, dat is zoiets dat bijna iedereen ondergaat in zijn of haar leven. En een rijbewijs halen is een heerlijk gevoel.
Vroege ochtendtests profiteren van minder verkeer, maar betekenen ook koudere motoren en slaperige bestuurders. Middagtests kunnen drukkere wegen tegenkomen, terwijl late middagtests te maken kunnen krijgen met het begin van de spits. Verkeerspatronen op verschillende tijdstippen van de dag moeten een belangrijke overweging zijn.
Per maand kost een lesauto gemiddeld 1040 euro. In beide gevallen is het opnieuw goedkoper om te leasen. In het geval van een VW Polo uit 2022 zijn de kosten veel lager: 164 per week en 655 euro per maand. Daar komt nog wel de brandstof bij.
Ford Fiesta
Het is het voertuig van keuze voor honderden van onze rijinstructeurs, en het is makkelijk te zien waarom. Het is geschikt voor beginnende bestuurders en wordt beoordeeld op zijn responsiviteit en waar voor je geld. Het is iets kleiner dan de Focus, wat sommige beginnende bestuurders misschien prettiger vinden, maar nog steeds ruim genoeg om comfortabel te zijn.
All-risk lesauto verzekering bij 50% no claim koste (gemiddeld) € 84 per maand. Let op, voor startende rijscholen is een lesauto verzekering aanzienlijk duurder. Wegenbelasting voor een Polo diesel bedraagt in Zuid-Holland € 91 per maand.
Uit onderzoek van het CBR (2021) blijkt dat cursisten gemiddeld 43 lesuren nodig hebben om hun rijbewijs te halen. De gemiddelde prijs van een rijles van één uur is volgens het CBR € 53,-. Op basis van deze gemiddelden zou je uitkomen op € 2.279,- voor je rijlessen. Ga je de prijzen van rijscholen vergelijken?
Een Rijinstructeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.515 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.140 (laag) tot € 2.895 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Het gemiddeld aantal lesuren voor het halen van het rijbewijs is ongeveer 43 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in 2021). Het aantal rijlessen dat je nodig hebt is voor iedereen anders. Niet iedereen leert even snel. Laat de instructeur van je rijschool daarom inschatten hoeveel rijlessen jij nodig hebt.
Wat heb je nodig om de cursus te volgen:
Duur intest: 2 uur. Kosten intest: €128,00. Wat wel van belang is dat je op de dag dat je praktijkexamen doet, je in het bezit moet zijn van een geldig theoriecertificaat.
Of het nu gaat om school, werk of boodschappen doen, een auto maakt alles makkelijker en bespaart je tijd . Denk aan alle keren dat je de bus hebt gemist, dat het te laat was of dat je op een taxi hebt moeten wachten, zeg daar maar dag tegen.
€120 voor het theorie-examen: Gemiddeld wordt het examen 2 tot 3 keer afgenomen, à €48 per poging. €520 voor het rijexamen: Dit omvat 1 tot 2 examens (à €135,50), rijschoolkosten en 1 rijles voor het examen. €180 aan bijkomende kosten: Gezondheidsverklaring, eventuele tussentijdse toets, pasfoto's en rijbewijsaanvraag.
Er is geen wettelijk minimumaantal rijlessen dat je moet volgen om je rijbewijs te halen in Nederland. Het aantal benodigde lessen hangt af van factoren zoals je ervaring, leersnelheid en rijvaardigheid. Gemiddeld hebben leerlingen het volgende nodig: Gemiddeld aantal lessen: Ongeveer 35 tot 45 uur praktijkles.
Benieuwd wat de ervaringen zijn van onze leerlingen? Zo weet je zeker dat je bij Nationale Rijschool in goede handen bent! We zijn trots dat we uit 500+ reviews beoordeeld worden als uitstekend met een 4,8 sterren op Trustpilot! We helpen dagelijks leerlingen slagen.
En zo'n lesauto gaat ongeveer twee jaar mee, vertelt Hans Peijs van het vakblad Rij-instructie. Dat komt omdat er gemiddeld 1708 uur mee gelest wordt waarbij zo'n 38 kilometer per les gereden wordt.
Een lesauto heeft gedeeltelijk dubbele bediening, namelijk rempedaal en koppelingspedaal en bij sommige rijscholen ook het gaspedaal. Een lesauto heeft extra spiegels, zodat de instructeur niet alleen het verkeer achter en naast de auto, maar ook de leerling in de gaten kan houden.