Als kleine, startende ondernemer liggen de gemiddelde jaarrekening kosten tussen de € 500 en € 750. Wilt u weten wat in uw geval de exacte kosten voor de jaarrekening worden? Dan is het verstandig om eens boekhouders in uw regio te vergelijken. Vaak kunt u dan al vele euro's besparen.
De kosten voor het laten opstellen van de jaarrekening liggen gemiddeld rond de 500 tot 750 euro voor een kleine onderneming. Hoe groter de onderneming, hoe uitgebreider de jaarrekening, des te hoger de kosten. Bij een grote onderneming beginnen de kosten voor een jaarrekening vanaf ongeveer 900 euro.
Jaarrekening voor eenmanszaken (zzp'ers)
Wel moet u een jaarrekening maken voor uw administratie. Deze levert u niet in bij KVK. U gebruikt dit overzicht als u aangifte inkomstenbelasting doet. Ook als u een zakelijke lening of hypotheek wilt aanvragen, moet u soms een jaarrekening laten zien.
Kosten opstellen jaarrekening - accountant
Een accountant is vaak duurder dan een boekhouder. Dit heeft er mee te maken dat de accountant beter gespecialiseerd is dan een boekhouder. Gemiddeld zijn de kosten voor een jaarrekening bij een accountant tussen de 600 en 1200 euro.
Veel bedrijven maken een jaarverslag: een rapportage van hun bedrijfsactiviteiten van het afgelopen jaar. De jaarrekening is hier een vast onderdeel van en geeft het financiële overzicht van je onderneming. Een jaarrekening bestaat minimaal uit de balans, resultatenrekening en een toelichting hierop.
Je vraagt een gedeponeerde jaarrekening online bij KVK aan vanaf €3,15. Iedereen kan deze financiële informatie opvragen. Als je in 1 keer een completer beeld van een bedrijf wilt, kun je ook een bedrijfsprofiel opvragen.
Het bestaat uit een jaarverslag van het bestuur jaarverslag, een balans, een resultatenrekening of winst- en verliesrekening over het afgelopen jaar, een toelichting op beide, het kasstroomoverzicht en de Overige gegevens met daarin in bepaalde gevallen een accountantsverklaring.
Kosten boekhouder
De kosten van een boekhouder, voor de aangifte inkomstenbelasting en btw-aangifte van een eenmanszaak, zijn gemiddeld tussen de 750 en 1.500 euro per jaar. Het exacte tarief is afhankelijk van het contact, de wijze waarop je de administratie aanlevert en of je hierbij nog advies wilt.
De kosten van een boekhouder of accountant zijn gemiddeld zo'n € 70,- tot € 120,- per uur. Een startende accountant kost je € 60,- tot € 75,- per uur en voor een zeer ervaren accountant betaal je al gauw tussen de € 150,- en € 200,- per uur.
Een accountant is toch verplicht? Een wijd verspreid misverstand is dat een accountant verplicht zou zijn. Bij ondernemingen volgens de inkomstenbelasting (lees: eenmanszaak, VOF, maatschap, CV) is een accountant nooit verplicht.
Als eigenaar van een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting over de gerealiseerde winst; de tariefschijven van box 1. Voor 2020 zijn de bedragen als volgt: schijf 1 (t/m €68.507) wordt belast tegen een tarief van 37,35%. Inkomen daarboven wordt belast in schijf 2 tegen een tarief van 49,50%.
Bij een eenmanszaak bent u privé aansprakelijk voor zakelijke schulden. U kunt maximaal één eenmanszaak oprichten. Deze kan wel verschillende handelsnamen, activiteiten en vestigingen hebben. U bent wettelijk verplicht een administratie voor uw eenmanszaak bij te houden.
Het deponeren en in depot hebben van algemene voorwaarden kost € 18,25 per deponering per jaar. Wij sturen hiervoor een factuur.
De kosten voor de boekhouding van een BV liggen daardoor hoger dan andere rechtsvormen. De totale kosten voor de boekhouding van een kleine BV bedragen tussen € 3500 en € 7000 euro per jaar, of € 300 tot € 600 per maand. De meeste handelingen voor de boekhouding zijn in zo'n geval uitbesteed aan een boekhouder.
Voor eenmanszaken schommelt dit tussen 50,00 en 150,00 euro op jaarbasis. Voor vennootschappen ligt dit eerder tussen 150,00 en 400,00 euro op jaarbasis.
Aangiftes uitbesteden kost een paar honderd euro per jaar
Met een uurtarief van bijvoorbeeld 75 euro exclusief btw, is een aangifte voor de omzetbelasting vaak niet meer dan 75 à 150 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe complex je administratie is en hoe makkelijk jij de benodigde cijfers aanlevert.
Een boekhouder kost gemiddeld €87,65 per maand, blijkt uit de vergelijking van 75 verschillende boekhouders. De goedkoopste offerte was €59 per maand. De duurste offerte was €166 per maand. De kosten zijn afhankelijk van het aantal transacties en de mate van advies dat je nodig hebt.
Een standaard belastingaangifte kost ongeveer €60,-. Uiteraard geldt: hoe complexer je persoonlijke situatie, des te hoger de kostprijs. Dat komt omdat de belastingaangifte dan meer tijd en aandacht vereist. Heb je bijvoorbeeld een fiscaal partner, dan kost het uitbesteden van de belastingaangifte ongeveer €75,-.
Een ondernemer is gemiddeld maar liefst 16 uur en 53 minuten per maand kwijt aan het regelen en bijhouden van de administratie (bron: Basware Benelux). Dat zijn dus twee volle dagen die je maandelijks niet kunt besteden aan bijvoorbeeld dat veelbelovende bedrijfsplan of het benaderen van die potentiële opdrachtgever.
Een jaarrekening is simpel gezegd een momentopname van een bedrijf met een toelichting daarop. De jaarrekening wordt opgesteld over een boekjaar van 01-01 tot en met 31-12 aansluitend op de administratie van een bedrijf. Een ZZP'er is niet verplicht om een jaarrekening op te stellen.
De omzetcijfers kunt u terugvinden in de winst- en verliesrekening onder bedrijfsopbrengsten. Dit onderdeel van de jaarrekening geeft de inkomsten en uitgaven in het boekjaar weer. Onderaan het overzicht vindt u de behaalde winst of het verlies. De winst- en verliesrekening wordt ook wel de resultatenrekening genoemd.
Als zzp'er met een eenmanszaak ben je niet verplicht een jaarrekening te deponeren bij de KvK. Je dient echter wel aan het einde van het jaar een balans en winst- en verliesrekening op te stellen. Als je de boekhouding hebt uitbesteed aan een boekhouder of accountant, dan zal hij of zij dit voor je doen.