Gemiddeld kost een horeca interieur ontwerp + realisatie bij ons tussen de €15.000 en €70.000, afhankelijk van de grootte van het project. De één wil een nieuwe bar, die de eyecatcher van de zaak moet worden en de ander wil ook de rest van het interieur eens flink onder handen nemen.
Na een grote brand in een restaurant is het vaak nodig om nieuwe inventaris en machines aan te schaffen. Voor een gemiddeld restaurant kost dit ongeveer € 50.000,-. Maar dat is niet alles. Ook de voorraden gaan vaak verloren.
Voor een ruimte met een koopprijs van € 1 miljoen komt dat neer op een aanbetaling van € 100.000 tot € 200.000. Zodra je een ruimte hebt, zul je renovaties moeten uitvoeren om bepaalde zaken te repareren en/of de ruimte aan te passen aan je wensen.
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
Over de gemiddelde kosten van een horecapand schrijft Lightspeed het volgende: “Als je een pand koopt, moet je rekenen op een aanbetaling van 10% tot 20%. Voor een ruimte met een koopprijs van 1 miljoen euro komt dat neer op een aanbetaling van 100.000 tot 200.000 euro.”
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent. Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen. De inslag is 30 procent en dat bedrag weet je nu.
Goodwill in de horeca kent vele definities maar is het best te omschrijven als het verschil tussen de waarde van de inventaris/huurderbelang en de waarde van het geheel bij verkoop op de markt. Goodwill is ook wel te omschrijven als de contante waarde van de overwinst van de onderneming.
Voorbeelden van inventaris zijn tafels, stoelen, lampen, keuken apparatuur, etc. Naast de inventaris is bij waardering van horeca ook sprake van aard- en nagelvaste inrichting (in huurpand ook wel huurdersbelang genoemd) en goodwill.
Het loon van een restauranteigenaar: 2.500 euro netto.
Wat verdien ik na de opleiding Meewerkend horeca ondernemer? Na je opleiding start je op ongeveer 2243 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 2732 euro bruto per maand.
Deze zijn leverbaar vanaf € 10.000,- tot € 200.000,-. Dit zelfde geld voor een horeca keuken. Er zijn tal van factoren die invloed hebben op de uiteindelijke kosten van een keuken.
Ondernemers die een restaurant of café starten of - natuurlijk ook een mogelijkheid - willen overnemen, moeten in sommige gemeenten een speciale exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen. Deze voorwaarden hebben te maken met openbare orde, veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen.
Een alcoholwetvergunning kost € 356,75. Dit bedrag moet u ook betalen als u de vergunning niet krijgt.
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. U berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Het economisch bureau van ING ging voor dit jaar eerst nog uit van een prijsstijging van 2,5 tot 3 procent in de horeca vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de hogere energieprijzen. "Maar dat gaat flink hoger uitvallen, aangezien horecaondernemers ook te maken hebben met stijgende prijzen van bepaalde grondstoffen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Hij vertelt dat voor dranken de regel geldt dat je van elke euro aan omzet zo'n 80 cent moet overhouden. Dat is dan de brutowinst, daar moeten nog de kosten voor personeel en de vaste lasten (zoals huur van het pand) vanaf. De hoge marges gelden niet alleen voor wijn.
Rekenvoorbeeld: een gemiddeld café-restaurant met 100% full-service concept en 70 zitplaatsen haalde voor de Coronacrisis een gezond rendement van 10% bij een omzet van €35.000 per maand (€420.000 per jaar).
Uit gegevens van het bedrijfschap Horeca en catering komt naar voren dat dit bedrijfstype, uitgaande van het genoemde oppervlakte, een omzet genereert van € 3.800,-- per m2.
Stelregel is dat de huisvestingslasten op 10 tot 15 procent van de omzet liggen. "Bij een toplocatie kun je gaan voor 20 procent, maar zeker niet meer." Belangrijk is om je te realiseren dat je allebei hetzelfde doel nastreeft. Jij wilt graag een winkelruimte, de verhuurder wil graag dat zijn pand wordt verhuurd.