naar de fietsenmaker gaan. Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner.
Bij een onderhoudsbeurt stadsfiets worden onder andere alle bouten en moeren aangedraaid, de ketting gespannen en gesmeerd, speling wordt overal van afgehaald, alle kabels worden gecontroleerd en afgesteld, de verlichting wordt gecontroleerd, wielen gericht, spaken worden gespannen/gecontroleerd en natuurlijk wordt de ...
Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo'n 65 euro.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven.
naar de fietsenmaker gaan. Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
De ANWB Fietscheck is een gratis fietsveiligheidscontrole voor houders van de ANWB Fietspas. Hierbij worden de wielen, banden, spaken, remmen, versnelling, ketting, verlichting en reflectie gecontroleerd en vertellen wij de klant welk onderhoud verricht zou moeten worden en wat dat kost.
Dat geldt ook voor de ketting en de remmen. Wil je toch heel goed met je fiets omgaan dan kun je hem natuurlijk een keer per jaar een kleine onderhoudsbeurt geven. Hiervoor ben je ongeveer €50,- kwijt. Of je kunt bij een mobiele fietsreparateur een pechabonnement afsluiten, dat kost ongeveer €35 per jaar.
Groeven die in het begin, wanneer de remblokken nog nieuw zijn, erg diep zijn. Zodra je meer gaat remmen en er slijtage op de remblokjes begint te ontstaan zullen de groeven minder diep gaan worden. Zodra je op het punt komt dat er weinig of niets meer over blijft van de groeven zijn de blokjes toe aan vervanging.
Een elektrische fiets heeft vaker een onderhoudsbeurt nodig dan een fiets zonder ondersteuning. Dat komt door gevoelige onderdelen zoals de motor, elektronica en accu. Sommige fabrikanten stellen regelmatig onderhoud als voorwaarde voor fabrieksgarantie.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger. Laat dit eerst even inwerken en neem de ketting daarna af met een droge katoenen doek.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
Voor een kleine investering van €59,95 voor de onderhoudsbeurt in een E-bike Servicecenter of €79,95 aan huis, kun jij er weer een jaar of vijfduizend kilometer veilig tegenaan!
Het jaarlijkse onderhoud kunt u eenvoudig zelf aanvragen via onze website. Hoeveel kost onderhoud aan mijn Amslod e-bike? Wanneer u geen onderhoudscontract heeft afgesloten kost de eerste onderhoudsbeurt € 59. - en daarna iedere onderhoudsbeurt € 89.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.
Zelf een fiets dateren
Als u zelf het bouwjaar van u fiets wilt achterhalen kunt u kijken of u op onderdelen van de fiets een bouwjaar vindt. Vooral op naven zijn bij oude fietsen vaak jaartallen of jaartalcodes te vinden.
Heb je zelf Wegenwacht Fiets én is je partner al ANWB-lid? Dan bestel je voor je partner Wegenwacht Fiets voor slechts €6,- per kalenderjaar. Is je partner nog geen lid (maar jij wel), dan kost het ANWB lidmaatschap met Wegenwacht Fiets voor hem of haar slechts €11,- per kalenderjaar.
Normaal kost deze grote beurt €110,00. Voor geheel opgebouwde fietsen, bijvoorbeeld een complete hybride, randonneur of trekkingmodel, berekenen we een geringe meerprijs van € 15,-*.
Kosten: € 15,00.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over.
Hoeveel kilometer je kan rijden met een elektrische fiets op een volle accu is afhankelijk van een aantal factoren. Zo speelt de kracht die je hebt in je benen een rol en op welke stand je de accu gebruikt. Met een standaard accu kan je tussen de 25 en 100km fietsen.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.