Voor personenauto's is de CO2-uitstoot één van de belangrijkste factoren bij het berekenen van de BPM. Bij (bestel)busjes, vrachtwagens, campers en motoren wordt er bij de BPM-berekening vooral gekeken naar de nieuwwaarde van het voertuig. Hoe meer CO2-uitstoot de auto heeft, hoe hoger de BPM-heffing is.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
Waarom is het BPM verhoogd in 2021? Het BPM is onder invloed van de nieuwe staffel weer gestegen. Doordat de CO2-grens is verlaagd en de belasting per gram is gestegen is het BPM – gekeken naar de best verkochte modellen en uitvoeringen - gemiddeld met ruim €1000,- gestegen.
Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd.Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
De bpm hangt af van het type motorrijtuig en van het bpm-tarief dat daarvoor geldt. We maken onderscheid tussen personenauto's, bestelauto's en kampeerauto's, en motoren.
Wat is het verschil tussen actuele BPM en bruto rest BPM? Als je een tweedehandsauto importeert, betaal je niet het volledige BPM-bedrag. Je hoeft nog maar een deel van het oorspronkelijke BPM-bedrag te betalen. Dit deel wordt ook wel rest BPM genoemd.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO2-uitstoot.
De reden dat een eigen auto steeds duurder wordt? Door een combinatie van factoren. Nieuwe auto's zijn duurder geworden door de verhoogde veiligheidseisen die gesteld worden, door het wereldwijde chiptekort, door hogere prijzen van materialen en onderdelen en door nieuwere technieken die geïmplementeerd worden.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.
Ondernemersregeling voor de bpm
Dan hoeft u mogelijk geen bpm te betalen als u voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling . U moet bijvoorbeeld meer dan 10% van alle kilometers voor uw bedrijf maken. U hoeft voor deze regeling geen bpm-vrijstelling aan te vragen.
Spanje, Griekenland, Finland en Denemarken, dat geen lid van de eurozone is, zijn de markten waar de catalogusprijzen vóór belasting over het algemeen de laagste zijn. In Duitsland, de grootste markt, en Oostenrijk zijn de prijzen het hoogst.
Zo bespaart u geld bij het importeren van een auto uit Italië: De nieuwprijzen van auto's in Italië zijn één van de laagste van Europa. Zeker in vergelijking met de nieuwprijzen in Nederland. Als lid van de Europese Unie hoeft u bij het importeren van een auto uit Italië geen invoerheffingen te betalen.
150 bpm = 10 minuten per mijl. 160 bpm = 9 minuten per mijl.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Het kopen van een auto is in Amerika een stuk goedkoper dan in Nederland. Dit heeft te maken met de belasting die je in Nederland moet betalen bij de aankoop van een auto. Ook de wisselkoers helpt bij de prijzen van de Amerikaanse auto's.
De enige uitzonderingen wanneer er geen BPM wordt berekend, is als de auto 0 gram per kilometer CO2 uitstoot of een leeftijd heeft van 25 jaar of ouder. Een bestelbus is tenzij deze volledig elektrisch is en dus CO2 vrij, niet automatisch vrijgesteld van BPM.
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben een eigen BPM-tarief. Met de tabel op de website van de Belastingdienst kan men de BPM bepalen die voor PHEV betaald moet worden.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Moet ik bpm betalen op tweedehands auto? Als je in Nederland een tweedehands auto koopt hoef je geen aankoopbelasting (bpm) te betalen. Je moet wel bpm betalen wanneer je een occasion auto in het buitenland hebt gekocht en deze importeert naar Nederland.