"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis. Dat is vast even slikken voor wie hoopt om ooit een topfiets uit de Tour aan te schaffen.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Salaris en Arbeidsvoorwaarden Professioneel wielrenner
Veel wielrenners verdienen ongeveer het minimumloon van rond de 30.000 euro per jaar, waarvan de de goedverdienters zo'n € 200.000 op jaarbasis verdient.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Voor deze fiets van Van Aert had de hoogste bieder 18.800 euro veil. Jumbo-Visma heeft 24 fietsen geveild waarop de renners het afgelopen jaar geschitterd hebben. De voorjaarsmachine van Wout van Aert spande de kroon met 18.800 euro. Voor zijn Tour-fiets had de hoogste bieder 16.250 euro in petto.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
De Giant Trinity Advanced is gebaseerd op hetzelfde frame-ontwerp van de tijdritfiets de Giant Trinity Advanced Pro. De versie, die iets meer dan 2000 euro kost, heeft wat meer betaalbare componenten, waardoor deze een prima prijs/kwaliteitsverhouding heeft.
De fiets van de winnaar: hiermee voerde Wout van Aert (en Jumbo-Visma) een nieuw straf nummer op. WielrennenWout van Aert en Jumbo-Visma leverden een nieuw huzarenstukje af in de E3 Saxo Bank Classic. Met de vorm zit het meer dan goed, maar ook het materiaal is belangrijk.
Canyon staat natuurlijk bekend om zijn internetfietsen. Geen andere dealer dan Canyon zelf verkoopt de fietsen.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
2.7 kilogram racefiets! Geloof je het niet? Lees hier alles over het ontstaan van dit lichtgewichtje.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
De prijzen van racefietsen lopen erg uiteen. Sommige racefietsen zijn al te koop voor €700 terwijl anderen gerust €10.000 kosten. Deze prijsverschillen komen door verschillende factoren: het frame, de aandrijving/onderdelen en de overige componenten. Hoe lichter het frame hoe hoger het prijskaartje.
Omdat de Belg 17 punten sprokkelde in de tussensprint van de etappe van vandaag en Pogacar zijn benen stilhield, heeft de renner van Jumbo-Visma de groene trui zeker binnen als hij tot en met Parijs op zijn fiets blijft zitten.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
“Bij ons heb je een goede fiets al voor 350 euro. Deze gaat lang mee, dankzij de dikke spaken en kwaliteitsonderdelen.” De fiets prijs wordt hoger naarmate er meer versnellingen op zitten. Een fiets met bijvoorbeeld 3 versnellingen kost 450 euro en eentje met 8 versnellingen 750 euro.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.