Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.
Vanafprijs nu 15.735 euro
De nieuwe vanafprijs van de 500 is 15.735 euro, voor de Pop-uitvoering. De 1.0 driecilindermotor vervangt zowel de 0.9 TwinAir als de 1.2 viercilindermotor. Die laatste blijft nog wel leverbaar in combinatie met de Dualogic-automaat.
Veelgestelde vragen over de Fiat 500C
De Fiat 500C is nieuw te bestellen vanaf € 19.900.
De cabriolet richt zich vooral op prijsbewuste liefhebbers van het open rijden, want met een basisprijs van 13.800 euro is de auto uit de miniklasse actueel de voordeligste vierzitter onder de cabrio's.
Zoals de naam al aangeeft is de city car een kleine, compacte auto die zich dankzij zijn bescheiden afmetingen soepel door het drukke stads- en spitsverkeer laat loodsen. En die je vaak kwijt kunt in parkeervakken die voor andere auto's te klein zijn.
De Fiat 500 laat zich erg vriendelijk bedienen. De auto rijdt soepel, vlot/snel en stuurt erg lekker. Een aanrader voor de ondernemer die een leuke, representatieve leaseauto wil. De Fiat is uitermate geschikt voor leuke reclame-doeleinden, denk bijvoorbeeld aan de Fiat 500's van ABN AMRO.
De Fiat 500 TwinAir en het milieu
Om zuinig en milieuvriendelijk te rijden, heeft Fiat deze 500 TwinAir uitgerust met een start-stopsysteem, schakelindicator en een Eco-stand. Met al deze hulpmiddelen claimt Fiat een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. De CO2 uitstoot bedraagt 95 g/km.
Grotere Fiat 500 hebben namelijk meer motorolie en vloeistoffen nodig waardoor de prijs ook hoger valt. De gemiddelde kosten van een kleine beurt komen uit op een bedrag van €110,-. Vul bij Serviceright uw kenteken in om de kosten van een kleine beurt voor uw auto te achterhalen.
De Fiat 500 is verkrijgbaar in vier verschillende uitvoeringen. Namelijk de Cult, Club, Dolcevita en (RED).
Als je goed je best doet, kun je volgens Fiat een gemiddeld verbruik halen van 3,9 l/100 km (1 op 25,6, volgens NEDC 2-norm). De bijbehorende CO2-uitstoot is 89 gram en dat is 20 procent minder dan de huidige 1,2-liter Fire-motor.
De kostprijs van elektriciteit thuis hangt af van de energieleverancier, maar gemiddeld kost een laadbeurt voor 100 km rijbereik € 2,80. De energiekosten in openbare oplaadpunten verschillen per eigenaar, exploitant en land, maar zijn gemiddeld genomen € 6,30 voor een laadbeurt van 100 km.
De volledig elektrische Fiat 500 is de benchmark op het gebied van actieradius en laadsnelheid en rijdt tot 320 km (WLTP-cyclus) met zijn lithium-ionbatterijen van 42 kWh. Met de 85 kW snellader duurt het slechts 5 minuten om voldoende op te laden om 50 km af te leggen.
Wanneer je de auto laadt middels een DC laadpaal, is de accu van je Fiat binnen ongeveer 4 uur weer compleet opgeladen. De Fiat 500e opladen aan het stopcontact kan tot wel 19 uur duren. De Fiat 500 elektrisch actieradius ligt tussen de 180 en 315 km.
De nieuwe Fiat 500e heeft op papier een behoorlijk volwassen rijbereik. Dankzij het accupakket van 42 kWh heeft de nieuwe elektrische Fiat 500 een actieradius van 320 kilometer volgens de WLTP-rijcyclus. De laadaansluiting voldoet aan de CCS-standaard en je kunt hem aan de snellader laden met maximaal 85 kW.
Wie voor benzine kiest en vooral in stadsverkeer zit, zit met de 1.2 goed. Wil je iets meer vermogen en ga je regelmatig de autosnelweg op, dan is de 1.4 een meer comfortabele keuze. De Twinair is fragieler, nogal luidruchtig en kan zelfs gulziger uitvallen dan de 1.2 en 1.4.
Op één liter kan de Fiat 20,7 kilometer rijden. Per jaar heb je dus aan brandstof nodig: 15000/20,7 = 724,64 liter. De benzinekosten komen uit op: 724,67 liter x € 1,70 = € 1231,94 per jaar Per maand ben je gemiddeld aan benzine kwijt: € 1231,94 / 12 = € 102,66. Op dit vlak is de Fiat 500 te vergelijken met de Kia Rio.
De TwinAir is maar net binnen maar valt in ons land al in de prijzen. Volgens de ANWB en de organisatie Natuur en Milieu is de 500 TwinAir van Fiat de absolute nummer één in autoland.
Motorisch voldoet elke 500 aan alle verwachtingen die een kleine Italiaanse auto wekt. De basismotoren zijn niet snel maar voelen levendig aan; voor extra rijplezier zijn de 1.4 16V, 0.9 TwinAir 85 en 1.3 JTD een goede keuze.
Ook de andere merken van de Fiat-Chrysler Groep staan ergens onderaan op schaal van betrouwbaarheid. Italiaanse merken, zoals Fiat en Alfa Romeo, krijgen meestal wel goede punten op hun elegante en sportieve look, maar worden afgekeurd op hun typisch Italiaanse kwaliteit die omschreven kan worden als 'fragiel'.
De Abarth 595, de opvolger van de legendarische Abarth 500, is het instapmodel voor wie de wereld van Abarth wil binnengaan. 1.4 Turbo T-Jet met 145 pk, Torque Transfer Control en standaard Sportmodus, nieuwe gesatineerde chromen afwerking. Tijd voor fun.
De 500c wijkt niet zo heel veel af van de 500 met dak. Ook de 500c heeft die charmante retro-uitstraling waarvan we ooit ten onrechte voorspelden dat het snel zou gaan vervelen. Als we eerlijk zijn, is de Fiat 500c natuurlijk geen echte cabriolet. Het is meer een gewone 500, maar dan met een enorm vouwdak.
Fiat heeft de 500L van prijskaartjes gezien. De instapper is de 0.9 TwinAir Pop met 105 pk van 18.995 euro. Wil je liever een viercilinder in plaats van een turbomotor met twee cilinders dan biedt Fiat de 1.4 met 95 pk aan. Je dient dan minimaal 20.995 euro mee te nemen naar de dealer.
Na de Punto Evo, komt Fiat nu weer gewoon met een Punto. Vanaf half januari staat de vernieuwde versie bij de dealer, waarbij ook de TwinAir motor z'n opwachting maakt. De prijslijst is inmiddels bekend, die begint bij €12.190.