Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
Veiligheidshesjes koop je online bij Blokker.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
De hesjes die je in de auto bij je hebt, moeten voldoen aan de EN471-norm. Dit houdt in dat het moet gaan om fluorescerende hesjes in de kleur geel, oranje of rood en dat de hesjes voorzien moeten zijn van retro-reflecterende banen. Bij een ongeval of bij pech dien je een veiligheidshesje te dragen.
De ANWB adviseert bestuurders voor alle inzittenden een veiligheidsvest mee te nemen in de auto. In Europa moet een reflectievest voldoen aan de norm EN 20471:2013 (fluorescerend geel, oranje of rood en voorzien van retro-reflecterende banen).
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
Paspoort en visum
U heeft een geldig paspoort of geldige ID-kaart nodig als u naar Frankrijk reist waarmee u zich kunt identificeren. Uw paspoort of ID-kaart moet geldig zijn bij aankomst en bij vertrek uit Frankrijk. Nederlandse ingezetenen hebben voor Frankrijk geen visum nodig.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Een brandblusser is verplicht in België, Polen, Turkije en Griekenland. Een verbanddoos/EHBO-kit is verplicht in de auto in België, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Hongarije, Kroatië,Turkije en Griekenland.
Verbanddoos en brandblusser - Geadviseerd wordt om een verbanddoos en een brandblusser mee te nemen. Sleepkabel en startkabels - Geadviseerd wordt om een sleepkabel en startkabels mee te nemen. Reservelampen - Ook wordt geadviseerd om reservelampen mee te nemen.
Met deze test kunnen bestuurders, bij twijfel over de hoeveelheid alcohol in hun bloed, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn hun voertuig te besturen. Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille (wat ongeveer overeenkomt met 0,25 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht).
Geen alcoholtester verplicht
Frankrijk was het enige land waar je een alcoholtester in je auto moest hebben. In geen enkel ander land binnen Europa is een alcoholtester verplicht.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
Vooraleer uw boete wordt berekend, volgt er eerst nog een correctie op de gemeten snelheid. Ben je door een vaste paal geflitst in Frankrijk, dan wordt je gemeten snelheid onder de 100 kilometer per uur verminderd met 5 km per uur. Boven de 100 kilometer per uur wordt je gemeten snelheid verminderd met 5%.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Overschrijding 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.