Voor een elektrische scooter betaal je nog maar €38,44 per maand (op basis van 36 maanden). Zo betaal je maandelijks een klein bedrag en kun je al direct genieten van alle voordelen die elektrische scooters je bieden!
Een elektrische scooter zou u tijdens een werkweek ongeveer acht keer moeten opladen. Dat kost ongeveer 50 cent. Totale stroomkosten bedragen dan € 4,- per maand. Per jaar kan de besparing dus oplopen tot ruim € 370,-.
Het opladen van een e-scooter is veel goedkoper dan tanken. Het volledig opladen van een gemiddelde e-scooter kost zo'n 50 cent per keer. Een benzinescooter tank je vol voor ongeveer een tientje.
Andere kosten die je moet maken om e-scooter te mogen rijden
Dat is ongeveer een kwart ten opzichte van benzinekosten. De kosten die je hiervoor maakt, zijn afhankelijk van de lesprijzen en het aantal lessen dat je nodig hebt. Hiervoor ben je gemiddeld tussen de 200 en 300 euro per jaar kwijt.
De elektrische scooter is in veel gevallen wat duurder in aanschaf dan de ouderwetse benzine scooter. De elektriciteit die je nodig hebt om de scooter van energie te voorzien is daarentegen wel weer goedkoper dan de benzine; en dat brengt de prijs per gereden kilometer juist omlaag.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Hoe lang gaat de accu mee en wanneer moet deze vervangen worden? De meeste elektrische scooters zijn uitgerust met een Lithium accu pakket, en Lithium accu's kunnen ongeveer 2000x opgeladen worden. Daarom is het tevens verstandig om de accu altijd helemaal op te laden en niet half op te laden.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Welke kosten komen hierbij kijken? Een scooter krijgt elke 3000 kilometer een kleine onderhoudsbeurt. Deze controle kost 100 tot 125 euro. Om de 10 duizend kilometer wordt een uitgebreide controle gedaan.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Antwoord: Veel accu's kunnen ongeveer 300 tot 500 keer worden opgeladen, terwijl de beste kwaliteit accu's tot wel 1000 keer kunnen worden opgeladen.
Voordelen elektrische scooter. Tegenwoordig zijn escooters volwaardige scooters geworden en elektrisch rijden brengt een hoop voordelen met zich mee. Ze zijn betrouwbaarder, en rijden goedkoper. Ook op onderhoudskosten kun je flink besparen want een e-scooter heeft een stuk minder onderhoud nodig.
De gemiddelde elektrische scooter verbruikt tussen de 2-3kWh per 100 kilometer. Op dit moment (25-3-2022) hebben we te maken met erg hoge energieprijzen, gemiddeld betaal je per kWh tussen de 0,50 en 0,70 cent. Gemiddeld zijn elektrische scooters tot 5 keer goedkoper dan benzine aangeschreven scooters.
Wanneer heeft een elektrische scooter een onderhoudsbeurt nodig? Over het algemeen wordt aangeraden om een elektrische scooter om de 4000 km een onderhoudsbeurt te geven.
Een elektrische scooter heeft geen brandstof nodig, maar moet worden opgeladen. Kijk bij de aankoop van een elektrische scooter welke accu erin zit. Er wordt aanbevolen de accu na iedere rit op te laden. Dat verhoogt de levensduur van de accu.
Een WA-pakket kost je gemiddeld €20,- per maand bij een gloednieuwe scooter. Een WA+ pakket kost ongeveer €30,- per maand. Bij een All Risk-verzekering betaal je al snel €50,- euro in de maand. De prijs van een scooterverzekering hangt af van meerdere factoren.
WA Diefstal en Brand
i Dit is de basisdekking en goedkoopste scooterverzekering. De schade die u met uw scooter veroorzaakt aan derden wordt vergoed, maar niet de schade aan uw eigen scooter. i Naast de WA dekking wordt nu ook diefstal-of brandschade vergoed.
In Nederland moet elke eigenaar van een scooter het voertuig verzekeren. Een scooter wordt namelijk gezien als een volwaardig voertuig in het verkeer. Dit betekent dat de scooter minimaal WA verzekerd moet zijn. Net als het verzekeren van bijvoorbeeld jouw auto is ook het afsluiten van een scooterverzekering verplicht.
Er worden heel veel scooters, snorfietsen en brommers gestolen in Nederland en dat is dan ook het belangrijkste feit dat een scooterverzekering zo duur maakt. Daar hebben alle scooterrijders mee te maken, maar vooral jongere bestuurders betalen vaak een behoorlijk hoge premie.
Verzekering: Elke eigenaar van een brommer is verplicht om deze te verzekeren. De premie van een brommerverzekering bedraagt euro 200 tot euro 300 per jaar, afhankelijk van de dekking die je kiest. Benzine: Bij een gemiddeld gebruik van 6.000 km per jaar, zijn de kosten zo'n euro 300 per jaar.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De IVA E-GO S4 MATZWART is als beste uit onze elektrische scooter test gekomen. Geen enkele e-scooter kwam zo goed uit onze test als dit model. Zo heeft hij een sterke bosch onderhoudsvrije motor, een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding, heeft hij een uitneembare accu en scoort hij goed op het gebied van comfort.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Voltz Z3 de beste elektrische scooter is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Voltz Z3 is de I-CiGO Stad scooter CITYCOCO.