De Lampuga Boost is voorzien van een elektrische motor met 15 pk en met een volle accu heb je tot 40 minuten surfplezier. Het is momenteel het snelste elektrische surfboard dus het is wel echt een hebbeding. Gegarandeerd voor veel plezier! Duur is 'ie wel, een board kost namelijk 15.550 euro.
Wat kost een Efoil? Tot voor kort kostte een Efoil boven de 10.000 Euro. Tegenwoordig koop je er al één voor rond de 6000 Euro. De verwachting is dat de prijzen nog verder zullen dalen omdat het een nieuw product is en de markt zal groeien.
Een E-foil kan je zien als een elektrische aangedreven surfboard. Door een mast en wings die aan het surfboard bevestigt zitten stijg je bij een bepaalde snelheid op uit het water. Je zweeft dus letterlijk boven het water met je surfboard!
De Fliteboard loopt op een compacte maar krachtige elektrische motor met een in Duitsland gemaakte versnellingsbak. De motor is praktisch geluidloos en heeft geen uitstoot. Met een hendel trek je de batterij uit het bord, waarna je hem kunt opladen via het stopcontact. In 2,5 uur is de batterij volledig vol.
Let op de snelheid
Sommige e-foils halen snelheden tot wel 30 km/uur en vallen dan in de categorie 'snelle motorboot'. Dat betekent dat er veel regels gelden op de Nederlandse binnenwateren. Het kan ook zo zijn dat jouw e-foil begrensd is op 20 km/uur.
In feite is zo'n hydrofoil niks anders dan een ellenlange vin voor onder je plank, die ervoor zorgt dat je plank op lage snelheden uit het water omhoog wordt getild. In feite surf je volledig op je foil en sta je zo'n 70 centimeter hoger op je surfplank.
Folie kan moeilijk zijn om mee te beginnen, maar elke surfer kan leren foliën. Wat foil surfen moeilijk maakt is de foil zelf en je gebrekkige surfervaring. Ten eerste, om het onder de knie te krijgen, is de beste manier om eerst een plek met kleine golven te vinden.
Het moeilijke van een foil zit hem in het stevig maken. Qua maatvoering: Een gemiddelde vleugel heeft een oppervlakte van rond de 800-900cm2, een grote is rond de 1200cm2 en een kleine rond de 600cm2. De stabiliser: De stabiliser is het onderdeel van je foil die zorgt dat het allemaal werkt en vooral makkelijk wordt!
Windfoilen is een nieuwe vorm van windsurfen, waarbij de windsurfplank zo'n 50 centimeter boven het water zweeft. De windsurfplank gaat zweven door een vleugelconstructie, de windfoil genaamd, onder de plank. "We willen nu allemaal zweven over het water", aldus Van Rijsselberghe.
Tot en met windkracht 6 (25 knopen) is voor de meeste mensen goed te doen.
De windsurfplank gaat zweven door een vleugelconstructie, de windfoil genaamd, die onder de windsurfplank is bevestigd. De werking van de vleugelconstructie is vergelijkbaar met de vleugels van een vliegtuig. Al vanaf ca 20 km/u zorgt de opwaartse kracht van de vleugels dat de surfplank omhoog wordt getild.
De belangrijkste “verkeersregels” op het water zijn: Bij het windsurfen heeft de persoon die verder aan de benedenwindse kant vaart, dus aan de lijnzijde, altijd voorrang. Daarom is de regel “luwte voor de wind” van toepassing. Als twee surfers elkaar tegenkomen, is de regel: “bakboord voor stuurboord“.
De stelregel is hoe meer beginner je bent, hoe groter de frontwing (voorvleugel) van je foil moet zijn. Door zijn grootte krijg je snel de opwaartse lift die je zoekt en heb je snel resultaat. Het advies is een foil met een frontwing te kiezen van 1650 – 2500.
Om te kunnen surfen is minimaal een windkracht 5 – 6 nodig. Voor kiten/kitesurfen is een windkracht van 2 tot 3 al voldoende. Het wordt aangeraden om te surfen/kitesurfen tot maximaal windkracht zes.
Het wereldrecord windsurfen ligt nog altijd onder de 50 knopen. Dit is ongeveer een snelheid van 91 km/h.
Een wingfoil spot met vlak water is heel fijn om een goede wingfoiler te kunnen worden. Achter een blokkendam, strekdam of andere beschutting voor het water is het meest ideaal maar natuurlijk niet overal voorhanden. Zorg ervoor dat de wind je altijd terug naar de kant voert.
Foil surfers glijden letterlijk boven het oppervlak. Het grote voordeel van foil surfen is, dat foil boards meer energie uit het water halen dan gewone surfboards. En dat ze die energie niet verliezen aan de wrijving die ontstaat als een plank in contact komt met het water.
Met een hydrofoil voor je buitenboordmotor bereik je dat de stabiliteit van je boot beter wordt en ook dat je boot bij een lagere snelheid al gaat planeren. Door de betere vaareigenschappen zal ook brandstof gebruik afnemen. Dat is natuurlijk een groot voordeel met de brandstofprijzen van tegenwoordig.
Surfen is een watersport. Surfen is met een board (plank) een golf rijden richting het strand, terwijl je op het board staat. Surfen doe je in de zee, de oceaan, soms in een rivier en tegenwoordig steeds vaker in een groot soort van zwembad (een “wavepool”).
De duur van een surfles is afhankelijk van waar je surflessen neemt. Vaak zijn ze 2 tot 3 uur waarvan je het grootste gedeelte ook echt in het water ligt. Vaak heb je tijdens een eerste les een half uur tot 45 minuten les op het droge waarbij de techniek van het peddelen en de techniek van het staan uitgelegd worden.
Hoe lang het duurt voordat je kan surfen
Het ligt er een beetje aan hoe vaak je surft om een inschatting te maken hoeveel je moet oefenen voor je een golf kan surfen. Sommige beginners zullen al op hun eerste surfles staan op hun board en anderen hebben 2 tot 3 weken nodig.
Een hydrofoil op je buitenboordmotor monteren, heeft verschillende voordelen. Het brengt de boot sneller in plané, waardoor de boot, vooral bij het watersporten, makkelijker snel vaart. Daarnaast verbetert het de stabiliteit en zorgt het voor lagere brandstofkosten.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.