De anwb adviseert Parijs in zuidelijke richting te passeren via de A1-A3-A86-A10, dus 'om de oost'. Voor Toulouse vervolgens via A71-A20-A62. U kunt er ook voor kiezen nog oostelijker en zuidelijker route te nemen via: A104/N104, 'La Francilienne' (zie de inzet op de ANWB gratis Routekaart).
Wil je in 2022 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro. Er zijn 6 verschillende milieustickers, afhankelijk van hoe 'schoon' je auto is.
Met de auto naar Parijs
Utrecht - Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem. Je hebt er niet veel aan EN je moet 'm ergens kwijt. Parkeren in het centrum kost een hoop.
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Parkeren buiten de milieuzone
Aan te raden is te parkeren op een Parking Relais die je vlakbij de grotere metrostations van de stad vindt. Op deze pagina op de website van het vervoersbedrijf van Parijs kun je een kaart bekijken.
Je kunt gratis parkeren in Parijs in het Bois de Vincennes, het Bois de Boulogne of in de richting van de laan van Bel Air. Deze gebieden liggen ver van het centrum af. Als dat te ver lopen is, dan raden wij een van de parkeergarages van Parclick in Parijs aan.
Het is in kilometers de langste route, maar hier heb je het meeste kans op vlotter verkeer. Let op, tijdens de spits zit heel Parijs vast, dus echt constant doorrijden kun je op geen enkele route. Het meest verstandige is Parijs te vermijden tussen 7 en 10 uur 's morgens en tussen 15.30 en 20.30 uur 's avonds.
Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur 's morgens en 8 uur 's avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden.
Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)? Dan krijg je een boete van 68 euro of hoger en mogelijk een rijverbod voor het voertuig. Toch valt deze boete nog mee als je het vergelijkt met andere boetes in Frankrijk.
Je riskeert een boete van €68 als je een verplichte milieuzone in Frankrijk zonder vignet binnenrijdt of er parkeert. Op dagen van extreme vervuiling zijn er soms ook politieblokkades rond de grote steden, waarbij alleen de schoonste auto's (categorie 0 t/m 3) mogen doorrijden.
De Franse milieusticker is enkel aan te vragen via een door de Franse overheid opgezette website: certificat-air.gouv.fr. De prijs van de sticker bedraagt €3,11, wat inclusief verzendkosten naar Nederland neerkomt op €4,51. Betalen kan alleen met een creditcard.
Het beste vertrekmoment is zonder twijfel zondagochtend. Het is dan filevrij rijden. Het team dat op zondag vertrok deed er 1 uur en 9 minuten minder lang over dan het team van zaterdagochtend. De test werd uitgevoerd op een rood weekend dat rustiger was dan andere jaren.
Voorlopig mogen ze bijna altijd nog een milieuzone in. In Parijs worden ze vanaf 2024 geweerd. Milieusticker 3 Oranje: Dit zijn oudere en meer vervuilende voertuigen. Voorlopig hebben deze nog toegang tot de milieuzones maar bijvoorbeeld in Parijs worden ze per dit jaar (2022) geweerd.
In het centrum worden alleen nog auto's met een milieusticker 0 tot en met 3 toegelaten (bouwjaar benzineauto's vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2006). In de zone daaromheen worden auto's toegelaten met een sticker van 0 tot en met 4 (bouwjaar van benzine vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2001).
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.
Er zijn geen speciale Umweltplakette-eenheden, maar wel controleren verkeersagenten op de aanwezigheid van een milieusticker. Dit gebeurt vooral bij geparkeerd staande auto's. Moet je slechts een klein stukje door de Umweltzone rijden en verlaat je deze weer zonder te stoppen, dan is het risico dus nog te overzien.
U vraagt waar de Franse milieusticker geplakt moet worden. De sticker moet aan de binnenkant rechtsonder op de voorruit worden geplakt en gaat de hele levensduur van het voertuig mee; er is dus niet elk jaar een nieuwe sticker nodig.
Drukke wegen
Op de ringweg van Parijs, de Boulevard Périphérique, is het altijd erg druk. In de zomerperiode zijn de grootste problemen te verwachten op de A10 Parijs - Bordeaux - Spaanse grens en op de A7/A9 Lyon - Orange - Spaanse grens.
Komende zomer zijn er maar liefst 5 zwarte zaterdagen in Frankrijk: op 9 juli, 23 juli, 30 juli, 6 augustus en 13 augustus 2022. Daarvan zijn 30 juli en 6 augustus het drukst, naar de huidige verwachting.
Op zondag en feestdagen die op maandag of dinsdag vallen, betaal je 25% minder op de A1 tussen 14u30 en 16u30 en tussen 20u30 en 23u30. Bedoeling van de maatregel is om het verkeer naar de hoofdstad te verdelen. Tussen 16u30 en 20u30 betaal je het tarif rouge en dat is 25% meer dan het normale tarief.
Parkeren op straat in Parijs
Voor het parkeren op straat gelden van 9 tot 20 uur tarieven tussen de € 4,- en € 6,- per uur, met een maximum parkeerduur van 6 uur. Op zondag is parkeren gratis, net zoals op feestdagen.
Goed en betrouwbaar. Minpuntje is dat onze parkeerder geen woord Engels sprak, en ik hem Italiaans. Daarnaast kun je in de tussentijd je auto niet ophalen. Werkwijze: ze nemen je auto aan een parkeren deze ver buiten de stad, waar de parkeer kosten veel lager zijn.
Op zon- en feestdagen is parkeren gratis. Voorheen was het in de maand augustus gratis parkeren op straat in Parijs. Sinds 2015 is dat niet meer het geval en is het ook in augustus het betaald parkeren.