Meestal beginnen de kosten voor kleinere lichte jets rond de $ 2 miljoen, terwijl ultralange of grote vliegtuigen, vooral die met high-end aanpassingen, meer dan $ 100 miljoen kunnen kosten.
De prijzen variëren dienovereenkomstig. Voor een gloednieuw eenmotorig vliegtuig kun je al snel rekenen op enkele honderdduizenden tot miljoenen euro's, terwijl grotere en luxere vliegtuigen gemakkelijk de tientallen miljoenen kunnen kosten.
Een klein passagiersvliegtuig, zoals de Boeing 737 die veel gebruikt wordt voor korte- en middellangeafstanden, kost ongeveer 80 miljoen dollar. Dit bedrag kan oplopen tot zo'n 450 miljoen dollar voor een groot passagiersvliegtuig.
Kosten van het zelf vliegen
Een vliegbrevet behalen op een eenmotorig-vliegtuig is niet goedkoop, reken op minimaal €16.000,-. De kosten zijn opgebouwd uit; de huur van het vliegtuig, de instructeur, landingsgelden en examengelden. Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €200,- per uur.
Kleine eenmotorige sportvliegtuigen zijn de goedkoopste optie. Een nieuwe Cessna 182 kost ongeveer 500.000 euro. De bedrijfskosten per uur bedragen ongeveer 175 tot 225 euro.
Nieuwe kleine multi-engine modellen kosten over het algemeen tussen de $ 500.000 en $ 1 miljoen . Ze zijn complexer om te vliegen en hebben hogere onderhoudskosten, maar multi-engine vliegtuigen bieden betere prestaties en veiligheid. Gebruikte multi-engine vliegtuigen zijn betaalbaarder, meestal variërend van $ 150.000 tot $ 700.000.
Exclusief de aanschafprijs, lijkt het erop dat je vaste kosten van ongeveer $6-9k per jaar hebt, en ongeveer $60-80/uur om ermee te vliegen.
Vliegen is niet alleen voorbehouden aan beroepspiloten. Voor beroepspiloten is een privévliegbrevet gewoon de eerste stap naar het behalen van meer geavanceerde certificaten. Maar als uw ambities lager liggen en u alleen voor de lol wilt vliegen, kunt u altijd een privébrevet voor recreatief gebruik aanvragen als middel om een doel te bereiken.
In tegenstelling tot wat men vaak denkt hoeft het gemotoriseerd vliegen geen dure hobby te zijn. Het vliegen met een licht toestel kan al vanaf €70 per uur. Vliegen biedt de gelegenheid te genieten van een ongekende vrijheid en het bekijken van de natuur en het landschap van bovenaf.
Iedereen kan leren vliegen.Een brevet halen is minder moeilijk dan het lijkt. En hoewel vliegen als hobby niet goedkoop is hoeft het na het halen van het brevet niet veel duurder te zijn dan hobby's zoals motorrijden, golf of zeilen. Ervaar het zelf!
Een nieuwe Cessna 172 Skyhawk kost in 2023 ongeveer $ 359.000 voor het basismodel . Dit omvat echter garantie en de nieuwste technologie. Een gebruikte Cessna 172 kan worden gevonden voor ergens tussen de $ 30.000 en $ 235.000, afhankelijk van het bouwjaar van het model en de staat van het vliegtuig.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Het gaat om een Falcon 8X uit 2022 met een marktwaarde van ongeveer 50 miljoen dollar. Recent werd duidelijk dat Max Verstappen een superjacht heeft aangeschaft. Het ging om een superjacht binnen de Mangusta-serie, terwijl Verstappen zijn nieuwe boot de naam 'Unleash the Lion' zou hebben gegeven.
Een vliegles 60 minuten boeken kan al vanaf € 98,00 incl BTW per persoon. Deze prijs voor een vliegles 60 minuten geldt als u met drie personen komt vliegen waarbij een persoon naast onze piloot komt zitten en de andere twee personen achterin gaat zitten.
minimaal 16 jaar zijn; medisch geschikt zijn voor het besturen van een vliegtuig.
Om een privépiloot te worden, kost het certificaat tussen de $ 10.000 en $ 15.000. Een vliegtuig kan minstens nog eens $ 20.000 kosten. Sportpiloten en recreatieve pilotenlicenties kosten iets minder. Ultralichte piloten hebben geen certificaat (licentie) nodig om te vliegen en veel van de vliegtuigen kosten minder dan $ 10.000.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
De operationele kosten van Cessna 150 worden doorgaans per uur uitgesplitst en omvatten brandstof, verzekering, kosten voor vastbinden of hangaropslag, regelmatige onderhoudsinspecties en landingskosten. De typische operationele kosten van Cessna 150 liggen gemiddeld tussen $ 45 en $ 50 per uur , afhankelijk van een breed scala aan variabelen.
Brandstof: Een Cessna 172 verbrandt ongeveer 7-9 gallons per uur, waarbij Avgas doorgaans rond de $ 6 per gallon kost. Daarom kunnen uw brandstofkosten per uur variëren tussen $ 42 en $ 54 per uur vliegtijd . Motorrevisies: Deze zijn geen jaarlijkse kosten, maar zullen na verloop van tijd vereist zijn, op basis van uw gebruik.
Een jaarlijkse inspectie voor een Cessna 172 kost doorgaans tussen de $ 1.000 en $ 2.000 . Routinematige onderhoudstaken, zoals olieverversingen, propellerinspecties en kleine reparaties, zullen bijdragen aan de jaarlijkse kosten van het bezitten van een Skyhawk. Zorg er ook voor dat uw budget onverwachte reparaties en onderhoud omvat.