In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
De Cessna 172 heeft een nieuwprijs die begint bij ongeveer €200.000. De exacte prijs hangt af van de gekozen opties, wisselkoersen en andere factoren.
Een eigen vliegtuig kost redelijk wat slijk. Voor een doordeweekse nieuwe vierzitter betaal je al snel 250.000 euro, en dan niet eens gek gaan doen met opties.
Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
De goedkoopste privéjet op de markt voor een nieuwe privéjet is de Cirrus Vision Jet. Deze jet kan worden gekocht voor ongeveer 1,96 miljoen euro. Als u een gebruikte privéjet wilt kopen die al een bepaald aantal vlieguren op de klok heeft staan, dan zijn er al jets te vinden voor ongeveer 150.000 – 200.000 euro.
Volgens het handboek van onze voorbeeld Cessna 172 kan je met 74% vermogen op een hoogte van 2000 voet ongeveer 207 km/u (112 knopen) vliegen en verbruik je dan 32 liter (8.5 gallon) per uur. Met een 200 liter tank kan je dus ongeveer 6.15 uur vliegen. Met 207 km/u zou dat betekenen dat je 1.294 km kan vliegen.
Voor wie graag wil vliegen is een ultralight, ook wel ULV genoemd, de simpelste en goedkoopste oplossing. Wie een brevet heeft, kan een vliegtuig huren bij een vliegclub voor minder dan 100 euro per uur.
De Boeing 737-800 heeft een nieuwprijs die begint bij ongeveer €47.000.000. De exacte prijs hangt af van de gekozen opties, wisselkoersen en andere factoren.
Door de verschillende afmetingen en uitrusting, afhankelijk van het model, variëren passagiersvliegtuigen nogal in prijs. Het duurste model is de Airbus A380, met een catalogusprijs van ongeveer 445 miljoen dollar.
Ons Cessna 172 verhuurtarief bedraagt € 199,- inclusief btw
Vanaf 1 januari 2023 geldt er tot nadere orde geen brandstof toeslag meer.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
De Cessna wordt normaal gesproken getankt met AvGas (100LL) (een verbeterde autobenzine) met een loodtoevoeging. Er mag echter ook Mogas getankt worden (autobenzine). Dit geeft echter wel wat beperkingen en mag ook alleen onder bepaalde voorwaarden worden gebruikt.
Ondanks dat het een beginnersvliegtuig is, kun je met de Cessna 172 alles wat je ook met een groter vliegtuig zou kunnen doen. Je kunt er serieuze reizen mee maken. Het vliegtuig kan tot bijna 4 kilometer hoogte stijgen en kan gemakkelijk van korte vliegvelden met een grasbaan opstijgen.
Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
De stof voor het behalen van een vliegbrevet is niet moeilijk, maar vergt wel discipline. Voor de theorieopleiding is het volgen van een aantal lessen, de aanschaf van enkele boeken en veel zelfstudie noodzakelijk.
U mag alleen met een drone vliegen, zwaarder dan 250 gram, als u een vliegbewijs heeft. Voor sommige vluchten heeft u een aanvullend vaardigheidsbewijs nodig. De vliegbewijzen zijn geldig in alle landen van de Europese Unie.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
Een toestel kost tussen 10.000 en 100.000 euro. De opleiding duurt zowat 25 uren en kost 2.000 tot 2.500 euro. Die hoogconjunctuur laat zich logischerwijs ook voelen in de ongevallencijfers. De zomer is het topseizoen in de ULM-vliegerij.
De Cessna 172 is hét gezicht van de kleine luchtvaart. Het succesvolle Amerikaanse ontwerp wordt al sinds de jaren '50 geproduceerd en er zijn inmiddels meer dan 43.000 stuks afgeleverd. De Cessna 172 R-series heeft beschikking over een Lycoming O-360 injectiemotor, die het toestel met 180 pk voortstuwt.
sportvliegtuig zou minimaal 300 meter boven de bebouwde kom en 150 meter daar buiten moeten vliegen.
Waarschijnlijk is het ook wereldwijd het meest gebruikte lesvliegtuig. Op zeeniveau bereikt de Cessna 172 een kruissnelheid van 226 km/u.
De Cessna (type Skyhawk 172) biedt plaats aan 4 personen: 1 piloot + 3 passagiers. De piloot en 1 passagier zitten vooraan, en op de achterbank is plaats voor 2 andere passagiers.