De Dacia Sandero Stepway is ook als automaat beschikbaar. Deze CVT-automaat schakelt traploos. Je manoeuvreert daardoor soepel en stil door het drukke stadsverkeer en rijdt comfortabel over de snelweg.
De benzine-uitvoeringen (exclusief de tijdelijke Série Limitée Robust) beginnen bij 12.180 euro, 14.980 euro en 12.980 euro respectievelijk. De Logan MCV is ook met dieselmotor leverbaar, vanaf 17.080 euro. Zowel de Sandero als Logan MCV zijn verkrijgbaar als Ambiance en het rijker uitgeruste Lauréate-niveau.
De Sandero Stepway met deze lpg-machine uitgevoerd als Comfort kost €17.490. De Dacia Sandero met TCe 90 en handbak kost als Essential en Comfort respectievelijk €16.790 en €17.990. Ook bij de Sandero Stepway is de TCe 90 met cvt-automaat alleen te krijgen in combinatie met de Comfort-uitvoering. Zijn prijs: €20.390.
automaat Dacia Duster. De Duster is nu ook als automatische EDC-6-versnellingsbak met dubbele koppeling verkrijgbaar. Dat betekent nog meer comfort en extra rijplezier. De Prestige TCe150 EDC automaat trekt vlot op, en schakelt vloeiend op en terug.
De 150 pk sterke 1.3 TCe is ook met een automaat met dubbele koppeling te krijgen, al moet je het dan zonder vierwielaandrijving doen. Die versie, alleen leverbaar als Prestige, kost €27.090.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
Het goedkoopste model van Dacia is de Sandero met een startprijs van 9.590 euro.
De prijs van de Dacia Sandero start bij 9.590 euro voor de SCe 65 pk Access met manuele vijfbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de TCe 90 pk Stepway Comfort CVT en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 16.190 euro.
Dacia Jogger Hybrid
De hybridetechnologie van de Dacia Jogger omvat een 1,6-liter benzinemotor, twee elektromotoren (een 'e-engine' en een hoogvoltage starter-generator) met een zogenoemde 'dog box' – een ongescynchroniseerde overbrenging met diverse modi.
Een Dacia imponeert niet met fratsen, maar rijdt best goed. Moderne veiligheidsuitrustingen en dergelijke zijn bij Dacia onbekend. De Logan MCV imponeert vooral met zijn prima veercomfort, waarmee oneffenheden heel goed worden verwerkt. Dat is zeker voor een gezinsauto wel zo lekker.
Niet alleen is de Dacia Sandero officieel de meest verkochte auto van Europa, hij scoort ook nog eens 100% in betrouwbaarheid.
Hoewel de EDC onder de noemer 'automatische versnellingsbak' valt, bestaat dit systeem eigenlijk uit twee halve, parallel geplaatste traditionele versnellingsbakken en twee koppelingen: De eerste koppeling is bedoeld voor de oneven versnellingen (1e, 3e en 5e).
Dacia met hoge instap: Dacia Lodgy. Dacia Dokker. Dacia Duster.
De kleinste Dacia is de vol elektrische Spring met een lengte van 3737 mm. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Renault Twingo. Wat is de grootste Dacia? Op dit moment is de Dacia Duster SUV het grootste model van Dacia.
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
De Dacia Sandero is als hatchback al te koop vanaf €13.940. Dan krijg je de TCe 100 Bi-Fuel, die op benzine én lpg rijdt. Als iets hogere en stoerder aangeklede Stepway kost de technisch identieke auto minimaal €16.740.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
De goedkoopste 'echte' auto die je op dit moment in Nederland kunt kopen is de Mitsubishi Space Star. Het prijskaartje daarvan begint bij 14.990 euro. Daarmee is het nog net de enige gloednieuwe auto die je in ons land voor minder dan 15.000 euro kunt kopen…
Dacia, het Roemeense budgetmerk dat ooit in Nederland werd uitgeroepen tot 'vrekkenauto', eindigt net achter de Lexus met een betrouwbaarheidsscore van 97,3 procent. Daarmee bewijst het merk dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn.
Wanneer het verkeer op de snelweg weer op gang komt is het motorblok erg zuinig. Een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18.2 bij een snelheid van 100 km/u zijn nette scores voor een hoge auto.