Voor het laten plaatsen moet u rekening houden met een bedrag van ongeveer €3500,- ex BTW.
CNG Tankkeuring vanaf € 159,- incl.
Huiskes-Kokkeler is bevoegd om CNG-tanks van personenwagens en lichte bedrijfswagens te keuren.
1 kg CNG staat ongeveer gelijk aan 6l tankinhoud, met dezelfde actieradius als 1l diesel. Een IVECO Daily met een tankinhoud van 240 kg CNG en een verbruik van 1:7 brengt je dus ongeveer 300km ver.
Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden. Voeg daarbij nog een stukje geldontwaarding door de hevige geldpersoperaties van de Europese Centrale Bank, en het resultaat is de CNG-prijs die we vandaag hebben.
Voordeel 1: CNG is goedkoper dan benzine
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Over de levensduur van de motor lees ik geen verontrustende berichten. Er zijn veel gevallen bekend van CNG-auto's met zeer hoge kilometerstanden, en dan bedoel ik 300.000 km of meer. Dat is (net als bij een dieselmotor) geen garantie, maar het blijkt dus wel goed mogelijk.
"Wie al jaren op CNG rijdt, heeft de voorbije jaren duizenden euro's kunnen besparen. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Maar zelfs rekening houdend met een nieuwe nog hogere prijs, is CNG-rijden nog steeds goedkoper dan op benzine rijden, en ook niet duurder dan diesel.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor. Die koppel je aan je aardgasaansluiting en kan in een paar uur je tank vullen (bijvoorbeeld 's nachts).
De prijs van CNG in België is flink gestegen
De oorzaak ligt blijkbaar bij de Belgische overheid, die de prijzen van benzine en diesel wel reguleert, maar die van CNG niet. Bovendien hebben we in Nederland juist BTW-korting op aardgas en is het aandeel biogas in CNG hier groter.
Door de hogere CNG brandstofprijs is de vraag voor ombouw naar LPG (autogas) ontstaan. Inmiddels zijn er al tientallen VAG-auto's omgebouwd van CNG naar LPG. Het principe is hetzelfde als bij het ombouwen van een benzineauto; de auto blijft intact en houdt de mogelijkheid om op de originele brandstof (CNG) te rijden.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Een CNG-wagen dient verplicht kenbaar gemaakt te worden aan de hand van een CNG sticker op de achterzijde van de wagen. Deze sticker voldoet aan de Europese regelgeving voor CNG-stickers, je kan dus zorgeloos ieder Europees land bezoeken met je aardgaswagen.
Prijs en verkrijgbaarheid. CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,In België is zo'n sticker verplicht om duidelijk te maken dat de auto op aardgas rijdt en de CNG-installatie veilig is ingebouwd door een officiële dealer of installateur. De aanwezigheid van de sticker wordt ook gecontroleerd bij de Belgische apk.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
CNG-auto's rijden uitsluitend op gas, tenzij de gastank leeg is. Dus zolang er gas in de tank zit, wordt er geen druppel benzine verbruikt.
Het enige wat je nodig hebt, is een aansluiting op aardgas, een garage en een compressor. Het grote nadeel van thuis CNG tanken, is dat het lang duurt: reken op 4 tot 5 uur, terwijl dat aan een station amper 4 tot 5 minuten in beslag neemt.
'Aardgas bestaat namelijk voor 80 tot 90 procent uit methaan en dat is een broeikasgas dat 28 keer agressiever is dan CO2', zo meldt VRT. Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd.
Wat zijn de voordelen van CNG? CNG is een schonere fossiele brandstof dan LPG. Het is zelfs een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine en LPG. Dat geldt vooral voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10 of PM2.
Bij een motor met benzine kan je 100% op CNG rijden (alleen het starten is op benzine). Bij een dieselmotor verbruik je minimaal 30% diesel en dus maximaal 70% CNG. Er wordt dus gewerkt met een mix.
Een auto overbrugt dezelfde afstand met 1kg CNG als met 1 liter diesel of 1,3 liter benzine.
CNG draagt bij tot een kleinere ecologische voetafdruk, want de CO2-uitstoot van dit gas ligt ongeveer 10 procent lager dan bij een diesel – de productie van CO2 bij de verbranding wordt geschat op 2 kilo voor een kubieke meter aardgas en op 2,7 kilo voor een liter diesel.
CNG (Compressed Natural Gas) is samengeperst aardgas.LNG (Liquified Natural Gas) is vloeibaar aardgas. LPG is geen aardgas maar een vloeibaar mengsel van gassen. Het is een restproduct van olieraffinage.