montage en standaard haakse afwerking vanaf €1950,- per strekkende meter opbouw. Mocht de opbouw boven de cabine moeten doorlopen, geld er een meerprijs van 25% per strekkende meter boven de cabine. Opbouw 3 meter achter de cabine met voorwand.
Gemiddeld liggen de prijzen voor een bestelbus tussen de €7000 en €13000. Wij hebben in dit blog de meest geschikte bussen voor campers op een rij gezet.
De kosten hangen compleet af van wat voor een camper jij koopt, en verreweg een van de goedkoopste opties is zelf een busje ombouwen tot camper. Het prijskaartje begint bij 1.000,- euro, maar kan net zo goed oplopen tot tienduizenden euro's.
Camperprijzen variëren enorm, maar gemiddeld kun je denken aan € 40.000 tot € 80.000 voor een nieuwe camper. Een tweedehands exemplaar is voordeliger; voor een camper van een paar jaar oud betaal je bij Van Acht campers tussen de € 40.00 tot € 60.000 euro.
Het chassis is de ruggengraat van de camper. Aan dit onderstel wordt van alles bevestigd: de brandstoftank, de watertank, het uitlaatsysteem, de motor, leidingen, de assen, de trekhaak, steunpoten, de cabine en de opbouw. Bovendien draagt het chassis de lading. De meeste campers hebben een raam- of ladderchassis.
Het BPM percentage voor bestelauto omgebouwd tot camper is 37,7%. Het bruto bpm bedrag is de netto cataloguswaarde x het bpm percentage. De uitkomst moet je verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor. Heb je een benzinemotor dan mag je de uitkomst met €1.283,- verminderen (zie de Belastingdienst.nl).
Het super platte hefdak gaat schuin omhoog met behulp van gasveren, gesloten zijn ze ca 2 cm hoog. De daken zijn toepasbaar op de meeste bussen en kosten vanaf 1600 euro gemonteerd of vanaf 1250 euro los geleverd.
Het grootste nadeel van' een camper is vooral het prijskaartje. In de aanschaf zijn campers al snel twee keer zo duur als een caravan. Natuurlijk kun je ze tweedehands kopen, maar dan nog zijn ze aanzienlijk duurder.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Een bestelbus is vaak het beste uitgangspunt. Denk daarbij aan een gebruikte Ford Transit, Volkswagen Transporter, Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter. Deze busjes zijn immers ook vaak de basis van auto's die af fabriek al als camper verkocht worden.
De prijzen van prefab nieuwbouwwoningen liggen gemiddeld tussen €75.000 euro en €600.000 euro. Een nieuw te bouwen huis kost gemiddeld €250.000 euro. Dit bedrag staat los van de bouwgrond (tussen €200,- en €500,- per m2) en overige kosten.
De binnenruimte moet voorzien zijn van minimaal twee vaste zitplaatsen, een vaste tafel (deze mag ook makkelijk weg te halen zijn) en minimaal twee slaapplaatsen. Een tweepersoonsslaapplaats moet minimaal 180 cm en 110 cm breed zijn, twee of meer afzonderlijke slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed.
Als je een bus ombouwt tot camper ben je verplicht deze te registreren als zijnde 'camper'. Dit moet je laten doen bij een RDW keuringsstation. Om een bestelbus om te laten zetten naar camper moet je voldoen aan de inrichtingseisen van de RDW. Hiervoor betaal je wel eenmalig een vergoeding.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.
Voorbeeld kosten van een caravan per jaar
Een caravan van 10 jaar oud kost geen 40.000 maar eerder iets van 15.000 euro - en dan heb je echt een hele luxe.
de kwaliteit van de accu, hoe vaak de accu wordt gebruikt en hóé u de accu gebruikt. Gemiddeld wordt er een levensduur van zo'n 4 tot 8 jaar geschat voor een accu.
In de meeste gemeentes mag je je camper 3 dagen achtereen op de openbare weg laten staan. Echter, deze regel kan per gemeente verschillen. Daarom is het verstandig na te gaan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente welke regels daar gelden.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Het rijden in een camper is makkelijker dan je denkt. Als je gewend bent aan auto rijden en je bewust bent van de verschillen hoe je een camper moet besturen, zou je weinig moeite moeten ondervinden. Met de juiste inzichten en de daarbij behorende rijtechnieken kan je veilig en relaxt naar je bestemming rijden.
Het Atrion slaaphefdak is een volwaardig dak dat ook aan de achterzijde ca 35 cm omhoog gaat, hierdoor is er voldoende ruimte voor de voeten. Het dak gaat met gasveren omhoog en bied plaats voor 2 personen, slaapvlak ca 200 x 120cm en bed maat 190 / 180 x 115/110 cm .
Normaal moet een open hefdak windkracht 10 kunnen doorstaan, dus ook rijden met een snelheid van boven de 100 km/u.
Bij Kip staan we al sinds de oprichting in 1934 bekend om (compacte) caravans met een hefdak. Tegenwoordig bouwen wij de Shelter, Kompakt en Vision met een hefdak, waarbij de modellen sinds 2010 standaard met een hefdakdoek van het Nederlandse merk De Waard worden uitgerust.