De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Ford de emissies niet passeren.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Voordat je de EGR klep schoon kunt maken is het aan te raden om veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril te dragen vanwege rondvliegende roetdeeltjes. Spray EGR klep-reiniger op de roetdeeltjes verwijder de roetdeeltjes vervolgens met een pijpenrager, schraper en doek totdat hij volledig schoon is.
Het uitschakelen levert brandstofbesparing op, minder vervuiling in de motor, efficiëntere verbranding en minder onderhoudskosten. Als de EGR klep niet goed meer werkt, hij is defect of is vervuild en kan hierdoor niet goed openen of sluiten kun je bijvoorbeeld de EGR klep reinigen of fysiek vervangen.
Door in de motorcomputer (ECU) de EGR softwarematig weg te schrijven kunnen wij voor jou de EGR in veel gevallen 100% softwarematig uitschakelen. Hierdoor zijn alle voorkomende EGR problemen of storingen permanent uitgesloten. De voordelen van uitschakelen: Vervanging of reiniging van de EGR is definitief uitgesloten.
De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
Afdoppen ( het afsluiten door middel van een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) is alleen nodig als de EGR klep dusdanig kapot is dat wij deze softwarematig niet meer kunnen dichtzetten.
Wat zijn de kosten voor het reinigen van de inlaatkleppen? Het chemisch reinigen van de inlaatkleppen kost €220,- Het reinigen door middel van stralen met granulaat is afhankelijk van de tijd dat we er mee bezig zijn.
Reken dus voor de vervanging van een EGR klep kosten van gemiddeld tussen de 700 en 1500 euro. Dit is natuurlijk afhankelijk van het merk en model van uw auto. Bedenk daarbij eveneens dat het goedkoper zal zijn bij de algemene garage dan bij de merkdealer.
De regelklep van de verwarming is meestal in de buurt van de firewall gemonteerd en fungeert als de klep waarmee koelmiddel van de motor naar de verwarmingskern kan stromen, die zich aan de binnenkant van het voertuig bevindt.
Nochtans kan iedereen de EGR-klep reinigen! Bij een slechte werking hoopt roet- en koolaanslag zich na verloop van tijd op en verstopt uiteindelijk de EGR-klep. De prestatie van uw motor neemt af, u ziet meer zwarte rook en uw verbruik neemt toe!
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen.
De EGR klep is verantwoordelijk voor het afnemen van het gas dat uit de motor komt en het door het inlaatspruitstuk te sturen, waar de motor het weer kan gebruiken. Zonder de EGR klep zal uw Opel Astra geen van zijn gas gebruiken en hergebruiken waardoor de uitstoot toeneemt.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
Een EGR-koeler is een metalen apparaat dat dunne doorgangen en vinnen gebruikt om de uitlaatgassen te koelen. Ze functioneren op dezelfde manier als een radiator, door de koele lucht te gebruiken die door de lamellen stroomt om de uitlaatgassen af te koelen terwijl ze door de koeler stromen.
In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto's, -bestelauto's, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto's 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
Het reinigen van de EGR-klep resulteert in meer motorvermogen, een schonere en soepeler draaiende motor, minder brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen (NOx).
De EGR klep is zowel bij een benzinemotor en dieselmotor te vinden vlakbij het uitlaatspruitstuk van de motor. Vanuit dit spruitstuk loopt een metalen buis naar de EGR-koeler. Die koeler zorg ervoor dat de uitlaatgassen een beetje afkoelen.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Opel Zafira de emissies niet passeren.