Snelheidsovertreding. Overschrijding tot 10 km/h: vanaf € 41. Overschrijding van 11 tot 40 km/h: vanaf € 175. Overschrijding van 40 tot 60 km/h: vanaf € 532 en eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van 1 tot 3 maanden.
Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling.
Andere verkeersboetes in Italië
Door rood licht rijden: vanaf €175. Stilstaan of parkeren waar verboden: vanaf €45. Gevaarlijke parkeerovertreding*: vanaf €84. Ongeoorloofd parkeren in een zona traffico limitato (milieuzone): vanaf €78 + wegslepen auto.
Als de auto van jou is en je hebt geen bankkaart, dan kun je de boete betalen door naar een van de postkantoren in Italië te gaan. Laat de managers de bon zien en voer het verschuldigde bedrag in.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Op autowegen 90 km/h. Op autosnelwegen 110 km/h.
De Tutor staat, dankzij de installatie van de sensoren en camera's met portals, de detectie van de gemiddelde snelheid langs de snelweg routes van verschillende lengtes, meestal tussen 10 en 25 km.
Flitsapparatuur in Italië
De politie moet mobiele radarcontroles maar ook vaste flitspalen van tevoren aangeven. Maximaal vier kilometer voorafgaand aan de controle moet een bord staan en ook de mobiele camera moet goed te zien zijn.
Wanneer je toch een milieuzone betreed zonder sticker of waar een verbod geldt, dan kun je hoge boetes verwachten. Deze boetes bedragen rond de € 80,- en deze kunnen meerdere keren opgelegd worden als je de zone vaker betreed. In Italië wordt er gecontroleerd via videocamera's die in de milieuzones hangen.
ZTL: zona a traffico limitato. Veel Italiaanse steden hebben een milieuzone ingesteld, de zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL). In de meeste steden strekt de ZTL zich uit over het centrum en de historische binnenstad. Alleen vergunninghouders mogen een ZTL in, ander verkeer alleen op bepaalde tijden.
ZTL is de afkorting voor het Italiaanse 'Zona a Traffico Limitato', ofwel een zone met beperkt verkeer in het centrum van vele Italiaanse steden. Hoewel ze niet in elke stad of dorp voorkomen, kunt u er van uit gaan dat u dergelijke zones zult tegenkomen als u grotere steden bezoekt, zoals Florence, Pisa of Rome.
Waar kan ik een milieuvignet Italië kopen? In Bologna, Milaan en Palermo kun je als toerist een milieuvignet kopen. Meestal kost een ticket ongeveer 5 euro per dag. In de overige steden in Italië gelden de milieuzones meestal alleen voor bepaalde delen van het historische centrum, of op bepaalde tijdstippen.
Vorenstaande neemt niet weg dat u wel degelijk gehouden bent een verkeersboete uit Zwitserland te voldoen. Indien u dit nalaat, zal de boete uiteindelijk hoger uitvallen. Alleen in het geval u zich in Zwitserland begeeft kunnen de autoriteiten dwingen tot betaling van de boete.
De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk. Wanneer de betaling uitblijft, bijvoorbeeld omdat je betwist de overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid, met als gevolg een hoger boetebedrag.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
Een strada statale (SS) is een weg van "nationaal belang" in het beheer van de nationale overheid van Italië. De afkorting is SS. De strade statali worden onderhouden door de ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade), de nationale wegbeheerder van Italië. Er zijn ongeveer 18.000 kilometer strade statali.
Voorrang aan rechts, tenzij anders aangegeven. Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht. Dagrijlichten altijd verplicht op de snelweg en buiten de bebouwde kom. Winterbanden of sneeuwkettingen verplichtg in bepaalde gebieden (zie lager).
Ja! Bijna alle Italiaanse snelwegen zijn tolwegen. Betalen kan contant of met een creditcard.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197. 25 km/h: € 267.