Dreamliners kosten per stuk ruim 338 miljoen dollar. Met de Dreamliners van Air France, die tussen 2021 en 2013 worden geleverd, krijgt KLM in totaal 28 Boeings 787 in haar vloot. De toestellen vormen daarmee met de 29 Boeings 777 de ruggengraat van KLM's lange-afstandsvloot.
De Dreamliner is een kostbare investering voor het noodlijdende AirFrance-KLM. Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk.
We hebben 13 Boeing 787-9's in onze vloot. Deze 'Dreamliners' kregen hun bijnaam na een wereldwijde wedstrijd die Boeing hield in 2003. In 2015 introduceerden we dit vliegtuigtype in onze vloot. Ver vliegen is geen probleem voor de Dreamliner, want dit type is erg zuinig.
Voor vliegtuigen die een oceaan moeten oversteken wordt berekend hoe lang zij kunnen vliegen met één motor. Zo kan de Dreamliner bijvoorbeeld 5,5 uur doen met eentje en dat is altijd genoeg om iedereen veilig aan de grond te zetten.
Gemiddeld verbruikt een Lufthansa-passagier 3,65 liter kerosine op een afstand van 100 kilometer.
Actuele brandstofprijzen
Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Bij TUI vlieg je naar Curaçao met de Dreamliner. En hoewel de vlucht zo´n 10 uur duurt, ben je dat door de zon, de luxe hotels en het lekkere eten snel vergeten. Zo moet vakantie zijn!
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Een vliegtuig om van te dromen! De naam zegt het al; de Dreamliner.
Alle vijf de Dreamliners van TUI fly Benelux worden omgebouwd naar 25 Deluxe stoelen, 126 Comfort stoelen en 154 Economy stoelen.
KLM gaat met de nieuwste Boeing 787-10 richting Curaçao vliegen vanaf Schiphol. Vanaf 29 maart 2020 zal de Dreamliner de route overnemen van de B747 volgens RoutesOnline.
Comfort Class TUIfly: upgrade fee. Op kortere Europese vluchten kan je al voor een upgrade fee v.a. 15,- enkele reis comfort class vliegen met TUIfly. Op intercontinentale vluchten ligt de upgrade fee meestal ergens tussen de 50,- en 125,-.
Vanaf € 210 per persoon per traject.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Veelgestelde vragen. Heeft TUI fly WiFi aan boord? Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
Al vele keren met Tui gevlogen altijd prima service. Ook met ingehuurde toestellen gevlogen die prima stoelen hadden. Laatste keer met Dreamliner naar Mexico was ook prima. Kwamen vaak rond met drinken, stoelen zijn wel smal waardoor eten lastig is met zijn drieën naast elkaar.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Maar het verschil is helemaal niet zo groot als veel mensen denken. De Consumentenbond deed in 2019 een steekproef voor de kosten van stedentrips en concludeerde zelfs: 8 van de 10 onderzochte reizen zijn goedkoper per trein dan per vliegtuig.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.