Meestal kost een servicebeurt ongeveer 50-70 euro kosten.
Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo'n 65 euro.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Behandel alle verchroomde en glimmende onderdelen met een roestwerend middel. Controleer regelmatig of alle boutjes en schroeven nog vastzitten. Inspecteer de remblokjes op slijtage. Bij elektrische fietsen slijten de remblokjes sneller dan bij gewone fietsen.
Het belangrijkste is eigenlijk dat het gebeurd. Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
Voor een kleine investering van €59,95 voor de onderhoudsbeurt in een E-bike Servicecenter of €79,95 aan huis, kun jij er weer een jaar of vijfduizend kilometer veilig tegenaan!
Dat geldt ook voor de ketting en de remmen. Wil je toch heel goed met je fiets omgaan dan kun je hem natuurlijk een keer per jaar een kleine onderhoudsbeurt geven. Hiervoor ben je ongeveer €50,- kwijt. Of je kunt bij een mobiele fietsreparateur een pechabonnement afsluiten, dat kost ongeveer €35 per jaar.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Het jaarlijkse onderhoud kunt u eenvoudig zelf aanvragen via onze website. Hoeveel kost onderhoud aan mijn Amslod e-bike? Wanneer u geen onderhoudscontract heeft afgesloten kost de eerste onderhoudsbeurt € 59. - en daarna iedere onderhoudsbeurt € 89.
De eerste servicebeurt binnen drie maanden én binnen vijfhonderd kilometer is gratis in alle Stella E-bike Servicecenters. Liever service aan huis? Dan komt de servicebus voor €35,- per e-bike bij jou langs om de eerste servicebeurt uit te voeren.
De Morena Premium, de Livorno Premium, de Citta Superior MDS en de Vicenza Superior zijn omarmd door de panelleden van de AD Fietstest 2022 met als bekroning de titel Beste Koop. Benieuwd naar deze powerbikes?
Wanneer moet een Stella accu vervangen worden? Vaak heeft een Stella fietsaccu na 3-5 jaar wel een groot gedeelte van de originele capaciteit verloren door slijtage. Jaarlijks verliezen de accucellen zo'n 15% capaciteit, waardoor het bereik steeds kleiner wordt en vaker geladen moet worden.
Accu voor Stella type 2 – 14,5 AH inclusief 2.0 Ah oplader van € 369,00 voor € 359,00. Accu voor Stella type 2 – 14,5 Ah inclusief 3.0 Ah snellader van € 383,95 voor € 373,95.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Groeven die in het begin, wanneer de remblokken nog nieuw zijn, erg diep zijn. Zodra je meer gaat remmen en er slijtage op de remblokjes begint te ontstaan zullen de groeven minder diep gaan worden. Zodra je op het punt komt dat er weinig of niets meer over blijft van de groeven zijn de blokjes toe aan vervanging.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger. Laat dit eerst even inwerken en neem de ketting daarna af met een droge katoenen doek.
Bij een onderhoudsbeurt stadsfiets worden onder andere alle bouten en moeren aangedraaid, de ketting gespannen en gesmeerd, speling wordt overal van afgehaald, alle kabels worden gecontroleerd en afgesteld, de verlichting wordt gecontroleerd, wielen gericht, spaken worden gespannen/gecontroleerd en natuurlijk wordt de ...
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.